-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Harmoni hos Toyota?
Toyotas tema på årets Tokyo-utstilling heter harmonisk trafikk – en ny fremtid for folk og planeten. De burde heller ha kalt det: vær så snill å kjøpe flere biler.
HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO
Et par uker før Tokyo-utstillingen åpner, sender Toyota ut en advarsel til sine aksjonærer om at hjemmemarkedet kommer til å ende godt under budsjett i dette forretningsåret. Japanerne kjøper for få biler!
Målet har for lengst blitt satt til 1,72 millioner biler. Foreløpig ligger det an til 4 prosent under, 1,65 millioner. Den differensen kommer ikke til å spille noen rolle i konkurransen med GM om tittelen verdens største , men for Toyota å bomme med så mye som 4 prosent den gamle veien, er et alvorlig prestisjetap.
Foran den store bilutstillingen er det bare å slå fast at hjemmemarkedet er på det laveste man har opplevd på de siste 30 år. Toyota har ligger på 2,5 millioner biler hjemme, så dette er en merkbar dipp. Såpass merkbar at også aksjekursen sank – riktignok ikke med mer enn 1 prosent.
Mangfold
Men samtidig bygger de opp mot en optimistisk kjempestand. Der miljø og sikkerhet og økonomi og nye materialer og ny tenking skal demonstreres på alle kanter. Dessuten har de japanske designerne igjen gitt oss noen fasonger så underlige og spennende at Toyota-standen alene er verd nesten hele den lange turen til den 40. Tokyo Motor Show.
8 konseptbiler og 13 andre nye biler skal Toyota presentere der. Og alle vil på en eller annen måte gi signaler om at Toyota begynner å bli sentimental-filosofiske igjen, på jakt etter sine japanske røtter.
Toyota-sjefen, Tetsuya Kaida, fortalte en gruppe journalister som fikk en snik-presentasjon av alt det nye, at nå ønsker man klart å demonstrere hvorfor man var forskjellig fra amerikanske og europeiske kolleger ved å legge vekt på de gamle japanske kunstarter som la vekt på en zen-aktig åndelig tilværelse.
Zen
Problemet er vel bare at det er mer Zen rundt Californisk beat, og flere Manga-elskere i Europa enn i Japan. Men: dette skal handle om slik vi oppfatter bilen, akkurat som te-sermonier eller japanske blomsterarrangement, sa han til et underveldet pressekorps.
Det som er imidlertid er litt spennende er om iQ, Toyotas nye mikrobil, klarer å formidle noe av alt dette japansk metafysiske. For en mer europeisk Toyota finner du neppe, fersk som den er fra sin Frankfurt-premiere.
Les mer om Toyotas aller minste her
Vil den bli presentert som et fjernt konsept, eller vil vi får nye signaler som gjør at vi kan plassere den et sted på produksjonskalenderen? Og hvor Zen er den egentlig?
Blant alt det underlige og fjerne er det vel kanskje den som er Toyotas mest spennende deltaker på showet.