Mitsubishi Miev

Honda Accord Concept

Honda Fit (Jazz)

Isuzu Hybrid Diesel

Lexus LF-Xh

Mazda6

Mazda6

Tokto Motor Show 2007
Knut Moberg d.e. er på plass som vanlig
Mitsubishi i

Nissan Skyline

Nissan Skyline

Nissan Skyline

Nissan NV200

Subarus neste Forester?

Subaru Splash
Ikke aktuell for Norge
Subarus neste Forester?
Adm. dir. Arne Berg i forgrunnen
Toyota 1/X

Toyota 1/X

Toyota iQ

Lettere biler i fremtiden


Tokyo (BilNorge.no): Bilen skal bare veie 1/3 av det den gjør i dag. Den skal ikke bruke mer enn 0,25 liter på mila. Men det skal fortsatt være plass til fire personer. Det handler om fremtidens familiebil – der miljøet står i fokus.

Publisert Sist oppdatert

HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO

Morgendagens biler vil veie betydelig mindre enn i dag. Ved å bruke mer magnesium og ikke minst plast, karbon og komposittmaterialer, kan bilens vekt reduseres dramatisk. Bilutstillingen i Tokyo står i fremtidens tegn. Og alle viser biler som veier mindre. Lavere vekt betyr mindre forbruk av bensin eller diesel.

Toyota leker med ideen om en bil på størrelse med dagens Prius der vekten er redusert til langt under 500 kilo. Det er faktisk bare 1/3 av det bilene veier i dag.

Halvt forbruk

Konseptet som bærer navnet 1/X (betyr brøkdelen) – har også en hybridløsning med en bensinmotor på bare 500 ccm. Men bilen har plugg-inn system som gjør at batteriene også kan lades opp på strømnettet.

Elmotoren og den lille bensinmotoren ligger under baksetet, og dermed får også bilen bakhjulsdrift.

- Man snakker faktisk om et forbruk på under halvparten av det dagens Prius bruker, sier informasjonsdirektør Per Arne Skramstad i Toyota Norge. Det betyr et forbruk på nærmere 0,25 liter på mila. Da kan man trygt si at bilen går på ”lukta av bensin”.

Og det er ikke bare Toyota som jobber med å redusere bilvektene. Alle de store japanske produsentene gjør alt i sin makt for at nye biler skal veie mindre.

Subaru med ny Forester?

Subaru satser mer enn noen gang på fornyet modellprogram. I Japan vises ikke bare den nye STI-utgaven av Impreza, men også en konseptbil som har fått navnet Exiga. Det er en 7-seters flerbruksbil. De sier det ikke offisielt, men det skinner igjennom at dette kan bli den neste versjonen av Subaru Forester.

- Vi vet det faktisk ikke, sier adm. direktør Arne Berg i Subaru Norge på spørsmålet om den bilen som vises virkelig blir den nye Forester. Fabrikken holder kortene tett til brystet, men det ser ut til at bilen er kommet mye lengre enn bare til designernes tegnebrett. Bilen virker klar for produksjon – så bli ikke overrasket om den nye Forester kommer om et års tid.

For øvrig er Subaru levende opptatt av Rally Japan som arrangeres til helgen med Petter Solberg som den store ”hjemmefavoritten”. Han er ikke på bilmessa i Tokyo da han er fullt opptatt med å trene i rallyløypa. Til rallyet kommer også en rekke norske Subaru-forhandlere som vil heve det norske flagget høyt.

Honda med karbon og hybrid

Honda viser både en helt ny versjon av Jazz (som for eksport til Europa vil bli produsert i Kina) samt en CR-V som både har hybridløsning og karosseri i karbon. Konseptbilen er vist tidligere, men ikke i så ferdig versjon som nå.

Nissan gjør meget ut av elbilen Pivo2 som de sier vil danne basis for en fremtidig modell – mens Lexus viser LF-Xh som kan danne basis for en helt ny SUV.

Mazdas nye bestselger

Mazda skal tilbake til gamle høyder i Norge. I år blir salget i følge informasjonssjef Marina Bakkum ”meget lavt med utgående modeller. Men det er ikke tilfelle neste år. Da skal Mazda markere seg med ny Mazda2, Mazda3 og ikke minst Mazda6 der stasjonsvogna skal bli bestselger. Den lanseres i Norge i mars 2008 – men får Norgesdebut på bilutstillingen i Lillestrøm i november.

Og dette er en modell som Mazda-forhandlerne vil sette meget stor pris på.

- Vår bestselger, sier Bakkum. Både neste år og i flere år fremover.

Lastebil med hybrid

Isuzu lanseres snart i Norge av RSA/Suzuki Norge. Da kommer firehjulstrekkere produsert i Thailand. Men i Japan viser fabrikken store lastebiler med hybridløsning med kombinasjonen diesel- og elektrisk motor.

- Spennende, og det er noe vi må se nærmere på, sier adm. direktør Frank Dunvold i Suzuki. Over 20 ”ikke-Suzuki forhandlere har skrevet kontrakt om å selge Isuzu. Det inkluderer flere forhandlere som i dag selger Subaru, Honda samt to Ford-forhandlere.

HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO

Powered by Labrador CMS