-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Bytter navn og får spissere ytelser
Når Toyota nå erstatter sin populære GT86, får den også nytt navn for å vise at den hører hjemme i en sportslig familie.
Nykommeren bytter nemlig ut GT-betegnelsen med GR – bokstavene som står for Gazoo Racing og tilhører den sportslige delen av Toyota-familien sammen med GR Supra og GR Yaris.
Vi skrøt av Subaru da de lanserte sin oppdaterte BRZ i november, for kompakte sportsbiler vokser ikke akkurat på trær i en tid der elbiler får stadig større oppmerksomhet.
Toyota GT86 ble lansert i 2012 og er ifølge Toyota solgt i over 200.000 eksemplarer. Sammen med tvillingen Subaru BRZ er den lovprist for sine lekne kjøreegenskaper og moderate pris.
Nye GR86 har mye til felles med forgjengeren, men er ifølge Toyota perfeksjonert på en rekke områder for å bli enda mer kjøreglad.
Den er ifølge Toyota forventet å være den letteste fireseters kupéen i segmentet, takket være en lang rekke initiativ for å redusere vekten, slik som bruk av aluminium i tak- og karosseri-paneler.
GR 86 vil ta et steg opp i forhold til forgjengeren på ytelse, med en ny boksermotor som nå er på 2,4 liter. Fortsatt uten pustehjelp.
Vi får foreløpig ingen konkrete data for bilen som skal selges i Europa, men den amerikanske utgaven får 232 hk og maks dreiemoment på 249 Nm. Det er i så fall fire ekstra hester, men tilsvarende dreiemoment som i BRZ.
Ifølge de samme kilder er dreiemomentkurven mer anvendelig med maks uttelling allerede ved 3700 omdreininger mens du måtte opp i 6700 for å hente ut maks moment i forgjengeren.
Toyota USA oppgir en akstid til 100 på 6,3 sekunder, mot 7,4 i GT86.
Dimensjonene til den nye GR 86 er nesten identiske med GT86, den er bare litt lavere med litt strukket akselavstand. Dette gjør at den nye modellen beholder det lave tyngdepunktet som sikrer de gode kjøreegenskapene.
Stivheten i karosseriet er også økt med 50 prosent sammenlignet med GT 86, noe som gir enda skarpere «handling» og styring.
Vektreduksjon og lavere tyngdepunkt er oppnådd ved bruk av aluminium i takpaneler og fremre støtfanger, samt lettere seter.
Luftutslipp, sideskjørt, spoiler og andre aerodetaljer er inspirert av GT86 i racing-utførelse.
Innendørs kan vi forvente å finne de samme detaljene som i nye BRZ, med heldigitale instrumenter og en større infotainment-skjerm.
Sportsbilene er ikke det eneste felles prosjektet mellom Toyota og Subaru. De har tidligere annonsert at de samarbeider om utviklingen av en ny el-SUV.