-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Det er to trekk ved det norske bilmarkedet som er svært viktig å forholde seg til: Mulighet for elektriske/ladbare modeller samt SUV-ene – og helst i kombinasjon.
Derfor kompenserer prisen, størrelsen og karosseriformen for mangel på ladbarhet når Volkswagen til våren slipper løs T-Cross som Volkswagens minste SUV (4,11 meter lang) og sannsynligvis startpriser den under 280.000 kroner,
Tett med VW-SUV-er
Det begynner å bli ganske tett med SUV-er fra Volkswagen nå. Men markedet for biler med høy sittestilling ser nærmest ut til å være umettelig.
Mer enn hver tredje nysolgte bil er nå en SUV, og som bilklasse eneste av volumklassene som øker – både i Norge og resten av Europa.
Med tanke på at den ikke kan lades eller er hybrid, har Volkswagen hatt betydelig suksess med T-Roc, deres til nå minste SUV og den nest mest solgte bilmodellen i landet etter Skoda Octavia som kun tilbys med bensin- eller dieselmotor.
Storebror T-Roc
Internt i VW-familien blir det i hovedsak mot storebror T-Roc den enda kortere, men like høye og brede T-Cross skal konkurrere. Som T-Roc bygges T-Cross – som så mange andre modeller fra VW-konsernet – på MQB-plattformen og hører hjemme i småbilklassen. Sånn sett blir den også konkurrent til VW Polo som fortsatt er VWs femte mest kjøpte bilmodell her hjemme.
Med slagordet «I am more» mener Volkswagen med T-Cross å kunne tilby noe mer enn konkurrentene. Det vil i så fall tiden vise, men bilen har i det minste et baksete (riktignok med rygg kun splittet i to deler – 40/60) som kan lengdejusteres 14 centimeter. Fleksibiliteten gir inntil 455 liter bagasjerom før seteryggene legges ned.
Ikke diesel, ikke 4x4
Blant standardutstyret er både Front Assist, med City nødbrems med fotgjengergjenkjenning, kollisjonsbeskyttelsessystemet Pre-crash, tretthetsvarsling, adaptiv cruisekontroll og kjørefeltassistent. Blindsonevarsler og utmanøvreringsassistenten Rear Assist koster dessverre ekstra.
Det gjør også det heldigitale Active Info-displayet, som nå er tilgjengelig i nesten alle VWs modeller.
Ved lanseringen i andre kvartal neste år, blir kun to utstyrsvarianter (Life og Style) og en motorvariant tilgjengelig: 115 hk bensin i kombinasjon med sjutrinns DSG automatgir. T-Cross trekker på forhjulene og 4x4 står ikke på modellprogrammet.
Volkswagen planlegger å åpne for forhåndssalg i Norge i desember.
Kilde: OFV/produsenten.
Modell | Lengde | Pris fra |
VW T-Cross | 4,11 m | Kr. Ca 280.000 |
VW T-Roc | 4,23 m | Kr. 282.400 |
VW Tiguan | 4,49 m | Kr. 435.800 |
VW Tiguan Allspace | 4,70 m | Kr. 555.200 |
VW Touareg | 4,88 m | Kr. 874.800 |