Xpeng starter salget av sin tredje modell

Det går unna i den norske Xpeng-leiren. I dag starter salget av merkets tredje modell – sedanen P5.

Publisert

Xpeng P5 gjøres tilgjengelig samtidig i fire europeiske markeder – i tillegg til Norge er det Danmark, Sverige og Nederland.

Les mer om bilen og se flere bilder her

Kundereservasjonsprosessen er digitalisert og tilgjengelig i hvert av disse fire markedene, både via de offisielle nettsidene i hvert land, og Xpeng-mobilappen som ble lansert tidligere denne uken.

– Lanseringen av P5 i fire viktige europeiske markeder er et bevis på vår satsning i Europa. Hver nye Xpeng-modell har det siste av sofistikert teknologi. P5 bringer en rekke funksjoner til en ny kundebase i Europa, et marked der vi bygger oss opp som en langsiktig aktør, sier Leon He, visepresident for det kinesiske selskapet.

– Xpeng P5 er en mellomstor familiesedan, utstyrt med selskapets egenutviklede førerassistentsystem og det intelligente operativsystemet Xmart OS. Bilen kan oppdateres gjennom hele sin levetid (OTA). Den har en slank, aerodynamisk profil og et stort panoramaglasstak for ekstra komfort i kupeen. Rekkevidden blir opptil 465 km (WLTP), og den har et batteri på 66 kWt, sier Claes Persson, administrerende direktør i Xpeng Norge.

Med operativsystemet kan man styre alt av funksjoner i cockpit, og det er et 12,3-tommers instrumentpanel i tillegg til en 15,6-tommers høyoppløselig infotainment-skjerm. Stemmekontrollen i bilen er i stand til å skille mellom fører- og passasjerposisjoner.

Bilen leveres med oppvarmede skinnseter, intelligent luftrensesystem og et avansert surround-lydsystem. Nykommeren har 26 oppbevaringsrom og et 450 liters stort bagasjerom, med tilgang til ytterligere 70 liter under et lokk.

Det er allerede åpnet for å reservere Xpeng P5. Fra andre kvartal vil det også bli mulig å prøvekjøre bilen på norske veier. Da kommer det også mer informasjon om priser og modeller.

De fysiske målene er ikke så langt unna Tesla Model 3 (du finner tekniske data her) som nok blir viktigste konkurrent. P5 er lengre og høyere, så det blir spennende å se hvor prisen legges.

Powered by Labrador CMS