-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Dubai International Motor Show
Dubai (www.bilnorge.no): Dette er bilutstillingen for de rike – ja, for de aller rikeste. På bilutstillingen i Dubai er det nærmest en orgie av hestekrefter, luksus og, ikke minst, det som er litt mer enn eksklusivt. Bil med toppfart på 560 km/t og 5000 hestekrefter. Slå den!
Kanskje er det en grunn til at Volvo glimrer med sitt fravær på den internasjonale bilutstillingen i Dubai. Her er det versting-bilene som dominerer.
Det er Ferrari, Jaguar og alle kjente og ukjente sportsbilprodusenter som breier seg ut. Da må volummerker som Toyota, Hyundai og Fiat finne seg å stå helt i skyggen.
På øverste hylle
Som når den danske produsenten Zenvo viser sin lavtflygende sportsbil som «bare» har en motor på 1100 hk. Motoren er bygget av en spesialfabrikk i USA.
Nå blir den danske bilen ikke noe man vil se på hvert gatehjørne. For planen er bare å bygge 15 biler. Da er det eksklusivt å være eier – ikke mange i gata som har akkurat den modellen.
Enda mer eksklusiv er den første «serieproduserte» bilen laget i Dubai. Og skulle det komme en bil fra oljelandet, så måtte det være det råeste på fire hjul – godkjent for vanlig vei.
Bilen bærer det underlige navnet «Devel», men skal i følge produsenten ikke ha noe med «djevelen» å gjøre. Det er en forkortelse fra Dubais første bilprodusent.
De starter i det små – for det skal bare bygges 7 (syv) slike biler. Men de som kan legge noen millioner på bordet, får en bil med 16-sylindret motor med flere turboer – og ja, tro det eller ei, – 5000 hestekrefter. Motoren vil bli håndbygget spesielt for denne bilen av en spesialfabrikk i USA.
-. Vi skal ta alle verdensrekorder, sier fabrikkens representant, som sier det ikke skal bli vanskelig å selge de syv bilene. Innredningen er ekstrem på alle måter – og kunden kan selv bestemme hvor mye gull og platina bilen skal fylles med.
Racerbiler for landevei
Dette er en helt vanlig bilutstilling – men knapt noe annet sted er det så mye glitter, muskler og rikdom.
Alt som kan krype og gå av italienske sportsbilmerker har enorme stands der direktører i formsydde dresser sammen med et knippe av supermodeller fløyet inn fra hele verden – forsøker å imponere mengden av arabere som elsker å være i fokus.
Bil er status – og ikke noe man bruker for transport. Her er det show-off for alle pengene.
Hert er spanske Spana og W Motors fra Libanon. Bentley viser sin spesialversjon Mulsanne Shaheen – utviklet særlig for markedene i Midt-Østen. I baksetet er det nesten så rommelig at man kan få plass til et lite spisebord.
Ledende amerikanske produsenter er på plass med Cadillac og GMC – men mest oppsikt vekker Venom GT Hennessey. Og ikke minst McLaren som i år kan se tilbake på 50 års virksomhet.
I lekegrinda: kinesiske biler
I denne Midt-Østens lekegrind benytter flere kinesiske bilprodusenter muligheten for vise at Kina-biler kommer for fullt. Og der handler det ikke om sportsbiler – men om bruksbiler.
Produsentene har et enormt produktprogram (ikke mye med firehjulsdrift) – og kineserne viser alt fra kopi av største Hummer, i grønn militærfarge naturligvis – til SUVer i alle størrelser.
Og alle snakker om global vekst. Eksport til 20 nasjoner i dag, skal bli 69 i morgen.
- Først tar vi Afrika, Midt-Østen og Asia. Deretter Europa, er ordene som går igjen på reklamen som er bakgrunn for bilene.
Sekshjulstrekk takk
Mercedes-Benz fornekter seg ikke, og den enorme G63 fra AMG vekker enorm oppsikt med sekshjulsdrift og V8-motor på 544 hk. Pris fra 1 million kroner og oppover. Det er lite i forhold til den danske sportsbilen Zenvo, som koster fra en million dollar og oppover.
Kanskje er det en grunn til at det er god plass rundt en enslig Nissan Leaf – den kommer neppe på salgstoppen i Dubai. Der blir det i år solgte rundt 380.000 nye biler – en økning fra i fjor med 20 prosent.
Og det er ikke småbilene som dominerer – men store og påkostede biler. Selv om det mellom glamouren også er mye Toyota og Volkswagen.
Så når Volkswagen viste fram sin prototype på en fullsize SUV – Volkswagen Cross Blue – sa importøren at «dette er folkevogna for Midt-Østen».
Den skal komme på markedet om to til fire år – med plugg-inn hybrid med en 190 hk dieselmotor foran – samt to elektriske motorer på 54 og 115 hk – til sammen 305 hk .