Skoda Octavia: Fornuft for folk flest

Til høsten kommer neste generasjon Octavia til Norge. Den er på alle områder bedre enn sin populære forgjenger.

Publisert Sist oppdatert

Skoda Octavia
Skoda Octavia

Først publisert i Bil 5 - 2004

Mye bil for pengene er et viktig argument for de to-tre tusen nordmenn som hvert år kjøper en ny Skoda. Importør Harald A. Møller håper kundegruppen blir vesentlig større når de lanserer neste generasjon Octavia, og de har all mulig grunn til optimisme – forutsatt at prisene blir riktige.

Du trenger bare åpne døren på nye Octavia for å skjønne at dette er en mer påkostet bil enn modellen som fases ut i løpet av inneværende år. Rattet har fireveis justering og setene kan reguleres i lengde, høyde og vinkel – et bra utgangspunkt for å finne en god sittestilling bak rattet. En rekke smarte oppbevaringsrom for solbriller, litersflasker og småting gir gode muligheter for å holde orden om bord. Gearspaken er presis og treffsikker og støydempingen er på nivå med det du finner i biler i vesentlig høyere prisklasser, takket være doble gummiforinger og mindre glassflater i dørene.

Baksetepassasjerene får det mer behagelig på lange turer, dels grunnet bedre benplass gjennom en akselavstand som er strukket med 66 mm og dels gjennom klimaanlegget som på de mer påkostede modellvariantene har separate dyser i midtkonsollen som kan åpnes og stenges.

Bagasjerommet har alltid vært et argument for å velge en Octavia fremfor fetteren fra Wolfsburg, og argumentet blir ikke mindre for nye Octavia. 560 liter med setene i normal posisjon og 1350 liter når de klappes ned er digert, større enn mange av stasjonsvognene i klassen byr på.

Eksteriørt har nye Octavia blitt mer lik storebror Superb, noe som innebærer en rundere front med en mer markant grill, større lykter og en rundere takbue som er trukket lenger bakover enn tidligere. De røde baklyktene er formet som røde C’er med hvite innlegg, mens de utvendige speilhusene er utstyrt med blinklys.

Nye Octavia blir tilbudt med seks alternative motorer, fire bensinvarianter og to dieselfyrte. Rimeligste alternativ blir 1,4-literen på 75 hk, deretter følger 1,6-literen på 102 hk samt to (for Skoda) nye FSI-motorer på henholdsvis 1,6 og 2,0 liter. På dieselfronten tilbys en 1.9 TDI på 105 hk samt 2.0 TDI som yter 140 hk og som gjør Octavia både akselerasjons- og trekkvillig. Som dagens modeller skal også den
nye tilbys i utstyrsvariantene Classic, Ambiente og Elegance hvorav sistnevnte er mest påkostet.

Stasjonsvogna ligger noen måneder etter 5-dørsutgaven og vil trolig få sin verdensdebut i Paris i september og være salgsklar hos oss noen måneder senere. 4x4 blir også tilgjengelig i nye Octavia og er leveringsklar kort etter den norske introduksjonen. Nye Octavia er en verdig arvtager til sin populære forgjenger, og forutsatt at prisene blir noenlunde på dagens nivå har Skoda igjen skutt blink. Det får vi først vite når den norske sommeren er på hell.

Dette er Skoda Octavia:

Lengde: 457,2 cm.
Bredde: 176,9 cm.
Høyde: 146,2 cm.
Akselavstand: 257,8 cm.
Bagasjeromvolum: 560 - 1350 liter. (VDA).
Tankvolum: 55 liter.

Powered by Labrador CMS