-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Skoda Octavia stasjonsvogn
Andre generasjon Octavia stasjonsvogn har det som trengs for å bli en storselger i Norge.


Octavia
Octavia
Først publisert i BIL 1 - 2005.
Sedanutgaven av nye Skoda Octavia har kommet i salg, og nå er stasjonsvogna vei. Det er denne som kommer til å stå for størstedelen av salget. Som for sedanen er det evolusjon som kjennetegner nykommeren, ikke revolusjon. Den ligner veldig på forgjengeren, men har
vokst noen få centimeter i hver retning.
Utseendet på Octavia skjemmer ingen, men er ikke spesielt friskt. Nye Octavia har fått mer markert grill og lykter, blinklys i sidespeilene, og ny design på lykteglassene bak. Ellers er den bakerste stolpen mer skråstilt enn før, noe som gir et mer dynamisk utseende. Innvendig har den også fått et mer moderne preg, både i design og materialbruk.
Et viktig punkt for mange potensielle kjøpere av biler dette segmentet er bagasjekapasiteten, og på Octavia er det både god plass og lett å laste inn i. Størrelsen på bagasjerommet utkonkurrerer de fleste i Golf/-Corolla-klassen, og mange klassen over også. Baksetepassasjerer hadde ganske dårlig plass i forrige Octavia, men det er nå bedret med nykommeren.
Octavia er bygget på samme plattform som Volkswagen Golf, og byr på god komfort og trygge kjøreegenskaper. Men styringen er mer livløs enn hos sine tyske brødre Golf og Audi A3, og spanjolen Seat Altea. Lydisoleringen er derimot godkjent, selv på dårlige tsjekkiske veier var det ikke noe problem med støy.
Motor-alternativene er velkjente VAG-produkter, men nå kommer også DSG-gearsystemet inn i ekstrautstyrslisten hos Skoda. Det fås i kombinasjon med den minste dieselmotoren og den største bensinmotoren. I 2005 kommer oppfølgeren til den sportslige RS, som fortsatt skal være forhjulsdrevet. Hvilken motor den skal ha er ikke kjent, men 2.0 TFSI-motoren med 200 hk som sitter i Golf GTI ville nok passet godt.
Nye Skoda Octavia stasjonsvogn er tydeligvis konstruert med resepten dont change a winning formula – det er lite frisk nytenking over verken design eller tekniske løsninger. Men hva gjør vel det når resultatet er en rommelig og komfortabel bil til en hyggelig pris? Prisene på nye Octavia stasjonsvogn blir klare rett over nyttår, men vi kan anta at pristillegget i forhold til sedanen kommer på under 10.000 kroner. Introduksjonen Norge starter i februar, da kommer også en 4x4-versjon.