-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Skoda Octavia RS
Med samme motor som VW Golf GTI har Octavia RS alle muligheter til å overbevise på banen.
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
200 spreke hester, senket chassis, kraftige skivebremser og dype seter er noen av ingrediensene, og på landevei gjør den en god figur. Men presset til grensen på banen mot sine argeste konkurrenter blekner den noe.
Det er lite sportslyd å høre, den er merkbart understyrt, og kunne gjerne hatt mer direkte styring. Bremsene kjennes myke til å begynne med, og når de først tar tak blir det gjerne for mye av det gode.
Octavia RS som stasjonsvogn er hakket større og tyngre enn konkurrentene her, og kjennes sånn på banen også. Et litt mykt oppsett gjør at den føles ganske død ut i svingene.
Moderkonsernet Volkswagen har nok passet på at Golf GTI ikke skal føle seg truet av sin tsjekkiske bror.
Motor: R4 turbo, 1984 ccm
Effekt: 200 hk v/5100 o/min, 280 Nm v/1800 o/min
0-100 km/t: 7,3 sek
Toppfart: 238 km/t
Vekt/effekt: 1435 kg/200 hk = 7,1
Rundetid: 1:19,6 sek
Pris: kr 396.900
- Til hovedartikkel SPC 2006
- Akselerasjonstester
- Rundetider