-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Opel Zafira 1.8 Cosmo
Andre generasjon Zafira gjør alt forgjengeren gjorde, men betraktelig bedre.


Opel Zafira
Først publisert i BIL 2/3 - 2006.
Zafira i andre generasjon deltok i forrige nummers test, hvor den tapte knepent for Mazda 5. Likevel er det ingen tvil om at Opel har en meget god bil i nye Zafira. Første generasjon Zafira var revolusjonerende når det gjaldt fleksibilitet, men mer gjennomsnittlig på kjøredynamikk og kvalitetsfølelse. Dette rettes opp i den nye Zafira.
Her er fleksibiliteten videreført, med det smarte Flex 7-systemet som lar deg velge mellom last eller passasjerer på en god måte. Men eiere av forrige Zafira vil ikke bli imponert, den nye har ikke blitt særlig mer praktisk. Men plassen er jo litt bedre, og generelt er kvalitetsinntrykket hevet. Det smarte panoramataket med oppbevaringskonsoll kan nok gjøre langturer med småbarn i baksetet mer fornøyelig.
Med en 140-hesters motor under panseret kommer det også klart fram at Zafira har tatt et godt steg framover når det gjelder kjøreegenskaper. Det er en motor som ikke vinner priser for sin gange eller dynamikk, men den har i alle fall nok krefter – selv med fullastet bil er det gode kraftreserver her.
Prøvekjøringsbilen hadde Sport-pakke, med IDS sportschassis, og den fikse sportsknappen på dashbordet. Med den kan man velge et strammere oppsett på demperne, styringen og gassresponsen, og forskjellen merkes tydelig når man trykker den inn. Men den kjørestilen som kan fristes til da, er neppe særlig familievennlig.
Kort om bilen:
Pris: kr. 317.000
Motor: Firesylindret rekkemotor. 1796 ccm. 103 kW (140 hk) v/6300 o/min. 175 Nm v/3800 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 446,7 x 180,1 x 167 cm. Akselavstand: 270,3 cm. Egenvekt m/fører: 1505 kg. Tillatt totalvekt 2075 kg.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 140/645/1820 liter (VDA).
Tankvolum: 58 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,5 sek
Toppfart: 197 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,76 l/mil
CO2-utslipp: 182 g/km