Opel Zafira: Bekrefter sin plass

Nye Zafira er leveringsklar i Norge på ettersommeren. Mer raffinert enn forgjengeren, bedre kjøreegenskaper, bedre plass og fortsatt inntil sju seter.

Publisert Sist oppdatert

Opel Zafira

Først publisert i BIL 9 - 2005.

Det har ikke skjedd dramatiske endringer med den nye Zafira, men både utvendig og innvendig finner vi nye detaljer og ny design. Det har skjedd en solid modernisering samtidig som utvendig lengde er økt 15 cm og akselavstanden er strukket med én cm. Tenningsnøkkelen er erstattet av start/stopp-knapp, og generelt gir både materialvalg og finish et overbevisende kvalitetsinntrykk.

Fronten har fått trapesformet dobbel grill og en “myk form som er snill mot fotgjengere ved en eventuell påkjørsel. Zafira har da også fått fem stjerner i NCAP-kollisjonstesten. Bakparten har fått markerte skuldre som bidrar til at bilen “sitter visuelt godt på veien.

Førermiljøet er kompakt, du sitter høyt og har god oversikt, likevel krever det trening å vite hvor fronten begynner, for panseret er bratt samtidig som dashbordet er høyt og langt. Sitteputene er i korteste laget for å kunne gi fullgod lårstøtte. Venstrefoten finner en bred, god fothviler som er trukket litt tilbake på grunn av hjulhuset. Dermed får venstrebenet en litt skarpere vinkel enn høyrebenet i normal kjørestilling.

I baksetet sitter man høyt, og barna trives fordi de får akseptabel sikt gjennom sidevinduene. Samtidig er takhøyden god nok for voksne, selv med panoramataket som er senket ned i midten. Hvis baksetene ikke er i bruk, kan seterad nummer to klappes sammen og vippes opp bak forsetene, mens de to bakerste setene felles ned i gulvet med et par enkle håndgrep. Dermed har du flatt gulv i hele bagasjerommet, og lastevolumet er velvoksne 1800 liter, over 100 liter mer enn før. Alle setene er med på lasset, ingen seter behøver å stå igjen i garasjen. Med alle sju setene i bruk er det bare plass til beskjedne 140 liter bagasje, et volum som øker til 645 liter (45 liter mer enn før) når bilen benyttes som femseter.

Den elektrohydrauliske servostyringen gir akseptabel respons fra underlaget, men akkurat rundt nullpunktet føles den litt dvask. Hjulopphenget, som har hentet komponenter fra Astra men er modifisert både foran og bak, jobber fint og effektivt. Selv på fillete asfalt er det lite støy og slag som overføres til karosseriet. ESP-systemet inkluderer en understyringskontroll som først reduserer hastigheten ved at gasspjeldet lukkes, deretter ved å bremse forhjulene, når det oppstår understyring. Stabiliteten nyter ellers godt av at sporvidden er økt i forhold til første generasjon Zafira, mest bak med 2,5 cm.

Importøren regner med at nesten 60 prosent av kundene vil velge dieselmotor, de fleste 100-hesteren. Som tilleggsutstyr kan du bestille adaptive hovedlys, AFL (9400 kr.), hvor hovedlysene (bi-xenon) følger rattets kurvebevegelser. Panoramataket (standard på Cosmo) koster 14.100 kroner, og består av to rekker med glasstak adskilt i midten av en nedsenket boks med mange smårom under taket.

Dette er Opel Zafira:

Powered by Labrador CMS