-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Norges mest solgte
Oppdatert Golf neste år
Den er Norges suverent mest solgte bilmodell gjennom tidene. Neste år får den et ansiktsløft. Hva så?
Bare i vårt årtusen er det registrert tett på 155.000 nye Golf på norske skilter, noe som gjør den til Norges mest solgte. Den har også i lange perioder toppet salgsstatistikken i Europa.
Men de siste to årene – etter generasjonsskiftet – har Golf-salget stupt i Norge. Årsaken er selvsagt at nordmenn vil ha elbiler, og da hjelper det lite at nye Golf – den åttende i rekken – leveres som ladbar hybrid.
Evolusjon
Dette kommer ikke til å endre seg når bilen får en facelift og tekniske oppdateringer neste år. Sannsynligvis kommer den ikke til Norge i det hele tatt, for Harald A. Møller har besluttet at Volkswagen (med unntak av varebiler) blir et rent elbil-merke fra 2024.
Men Norge ligger noen år foran resten av verden med hensyn til kjøp av elbiler, så det er fortsatt mange markeder som ønsker seg en ny Golf med hybrid eller fossil drivlinje.
Vår illustratør har laget en rendering av hvordan han ser for seg en oppdatert Golf, og i kjent stil er det ikke snakk om drastisk designendring. Volkswagen går som vanlig forsiktig frem når de fornyer sine viktige volumselgere.
Kosmetikk
Eksteriørt vil trolig endringene begrense seg til nye støtfangere og nye lykter med inspirasjon fra ID-modellene i begge ender. Større luftinntak skal gi bilen et friskere preg.
Våre fotografer har også fått en titt på innsiden av prototyper som er ute på testkjøring, og de rapporterer om større berøringsskjerm for infotainment-systemet, men dette vil trolig avhenge av hvilket utstyrsnivå man velger.
Med hensyn til drivlinjer blir utvalget trolig som i dagens Golf med milde og ladbare hybrider. Volkswagen skal bli et rent elbilmerke fra 2033, så det skjer lite utvikling på fossilfronten.
Selv om det ikke foreligger planer om en ny elbil basert på Golf VIII har Volkswagen antydet at Golf-navnet er for godt til å forsvinne når dagens modell fases ut om 4-6 år. Dermed kan en ID.Golf være aktuell som deres minste modell i fremtiden.