-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Norges mest solgte
Oppdatert Golf neste år
Den er Norges suverent mest solgte bilmodell gjennom tidene. Neste år får den et ansiktsløft. Hva så?
Bare i vårt årtusen er det registrert tett på 155.000 nye Golf på norske skilter, noe som gjør den til Norges mest solgte. Den har også i lange perioder toppet salgsstatistikken i Europa.
Men de siste to årene – etter generasjonsskiftet – har Golf-salget stupt i Norge. Årsaken er selvsagt at nordmenn vil ha elbiler, og da hjelper det lite at nye Golf – den åttende i rekken – leveres som ladbar hybrid.
Evolusjon
Dette kommer ikke til å endre seg når bilen får en facelift og tekniske oppdateringer neste år. Sannsynligvis kommer den ikke til Norge i det hele tatt, for Harald A. Møller har besluttet at Volkswagen (med unntak av varebiler) blir et rent elbil-merke fra 2024.
Men Norge ligger noen år foran resten av verden med hensyn til kjøp av elbiler, så det er fortsatt mange markeder som ønsker seg en ny Golf med hybrid eller fossil drivlinje.
Vår illustratør har laget en rendering av hvordan han ser for seg en oppdatert Golf, og i kjent stil er det ikke snakk om drastisk designendring. Volkswagen går som vanlig forsiktig frem når de fornyer sine viktige volumselgere.
Kosmetikk
Eksteriørt vil trolig endringene begrense seg til nye støtfangere og nye lykter med inspirasjon fra ID-modellene i begge ender. Større luftinntak skal gi bilen et friskere preg.
Våre fotografer har også fått en titt på innsiden av prototyper som er ute på testkjøring, og de rapporterer om større berøringsskjerm for infotainment-systemet, men dette vil trolig avhenge av hvilket utstyrsnivå man velger.
Med hensyn til drivlinjer blir utvalget trolig som i dagens Golf med milde og ladbare hybrider. Volkswagen skal bli et rent elbilmerke fra 2033, så det skjer lite utvikling på fossilfronten.
Selv om det ikke foreligger planer om en ny elbil basert på Golf VIII har Volkswagen antydet at Golf-navnet er for godt til å forsvinne når dagens modell fases ut om 4-6 år. Dermed kan en ID.Golf være aktuell som deres minste modell i fremtiden.