Valuta for stemmene på Oslo Motor Show.
Valuta for stemmene på Oslo Motor Show.
Valuta for stemmene på Oslo Motor Show.
Valuta for stemmene på Oslo Motor Show.
Valuta for stemmene på Oslo Motor Show.
Valuta for stemmene på Oslo Motor Show.
Valuta for stemmene på Oslo Motor Show.
Valuta for stemmene på Oslo Motor Show.
Valuta for stemmene på Oslo Motor Show.
Valuta for stemmene på Oslo Motor Show.
Valuta for stemmene på Oslo Motor Show.
Valuta for stemmene på Oslo Motor Show.

Valuta for stemmene

I sommer arrangerte Oslo Motor Show en facebook-avstemning der publikum kunne velge inn biler de gjerne ville se. Det har de jommen fått noe igjen for.

Publisert Sist oppdatert

«Da jeg sendte inn beskrivelse av bilen var den egentlig bare et tomt skall, og noen gode ideer», forteller en begeistret Stig Arne Solheim. Han var blant de tre som ble invitert av utstillingen til å ta med bilen sin og bli her noen dager.

Og for en bil! Egentlig en PV fra 1953, men det eneste som egentlig er igjen av den er vel grillen med fire ribber og selve dashbordet. Vi kan vel alle trygt regne med at en Volvo PV med 800 hester er ikke mye original lenger.

Nå er ikke dette den første bilen Stig Arne Solheim har bygget. Han har en Volvo 142 som han har kjørt mye drifting med – så det er jo ikke noen overraskelse at denne er bygget spesielt for slik sport.

«Men den gamle Volvoen er også i Show-stand», forteller han. «Jeg liker å vise dem frem».

Litt herfra og derfra
Å beskrive denne bilen vil fylle en bok, så la oss nøye oss med høydepunktene: Motoren er en Toyota Supra med alt som finnes. Girkassa komme derimot fra en BMW 530d og bakakselen er en kraftig Volvo-enhet med Torsen diff og 31 splines Mustang stikkaksler.

Du skjønner grunnen om du henter opp en trist You Tube-film fra Arctic Raceways i sommer som ganske enkelt heter «De få rundene jeg fikk før bakakselen røyk!». Både foran og bak har han laget masse selv, men tannstangen er fra en BMW E36 og han har fått til hjulvinkler oppunder 60 grader. Coilovers foran og bak.

Utgangspunktet for bilen er altså en PV 444, men det er gjort mye med det estetiske: «Den er breddet og føyd sammen bak slik at linjene mellom skjermer og hekk har fått et mer naturlig og moderne utseende uten støtfanger.

Og så har jeg lagt inn enorme hjulhus for slicks hvis jeg skal bruke det. Foran er den også breddet og bygget i glassfiber med ekstra skjermbreddere på grunn av økt sporvidde. Fronten er innfestet så den kan fjernes verktøyfritt på kort tid».

Han har også bygget en tunell for mellomaksel og girkasse og en egen tunell for eksos på grunn av bakkeklaring. Bilen har luftjekker bak for enkelt dekkskift. Og så er den lakkert i en egenblandet farge han har forsøkt å få så «tidsriktig» som mulig.

Vellykket.
Dashbordet kaller han original, men hele drivlinjen styres MaxxECU der han bruker en 9,1’’ tablet som instrumentpanel. Alle paneler laget i karbon. Og så liker jeg så godt hans avsluttende beskrivelse: «Stilo Intercom, Odyssey batteri i en custom væsketett kasse og en eksotisk hula-hula danser».

Hvor lang tid har han brukt på dette kunststykket da? «Ett års tid kanskje. Jeg jobber fire uker ute og så har jeg fire uke hjemme. Får til mye da».

Og når jeg spør hvor mange bilmodeller som er representert i denne cocktailene kan han i tillegg til BMW’er og Toyotaer og Volvoer legge til blant andre Forder, Opeler, litt Dodge Challenger, mansjetter fra en Fiat Ducato «og sikkert flere, men de kommer jeg ikke på nå.»

Og hvor og når skal den kjøres for alvor første gang?

«Litt usikker, men det blir kanskje på det nye anlegget på Kvernmo, nær Verdalen. Team SC Events (er det fem jenter der nå? Det er i hvert fall Lena Charlotte, Iren, Malin og Malin) er blant dem som har kjørt der i sommer, og banen ser veldig bra ut.»

BilNorge.no er til stede på Oslo Motor Show, og alle våre saker herfra finner du her!

Powered by Labrador CMS