Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera 2017

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Porsche Panamera på Goodwood Festival of Speed

Her er nye Panamera

Porsche avduker i kveld andre generasjon Panamera. Jon Winding-Sørensen er på plass i Berlin for å gi deg full dekning fra begivenheten.

Publisert Sist oppdatert

Andre generasjon Panamera har utvilsomt en langt mer vellykket design enn forgjengeren. Og Porsche lover at nykommeren i tillegg kjører bedre, noe det var lite å utsette på hos forgjengeren som vi har hatt glede av å kjøre på bane så vel som i høye hastigheter på Autobahn.

Les våre tester og prøvekjøringer av Panamera her

Porsche hevder de har forbedret andre generasjon Panamera i hver minste detalj. Motor og transmisjon er redesignet, chassiset er perfeksjonert og betjeningsorganer og skjermer er klare for fremtidens utfordringer.

Store skjermer erstatter en mengde tidligere knapper og brytere, noe vi er spent på å se hvordan fungerer i praksis.

Nye drivlinjer
Alle motorene er perfeksjonert for å gi mer effekt samtidig som utslippene er redusert. Tre nye biturbo motorer står på programmet ved introduksjonen.

Panamera Turbo har en 4,0-liters V8 med 550 hk mens Panamera 4S har en 440-hesters V6 på 2,9 liter. V8 er det som gjelder også i Panamera 4S Diesel, her med 422 hk og dreiemoment på formidable 850 Newtonmeter.

En nyutviklet 8-trinns PDK-kasse kan leveres til samtlige, og for første gang leverer Porsche kombinasjonen diesel og firehjulsdrift.

Samme format
Nye Panamera har en lengde på 5.049 mm (+ 34 mm), er 1.937 mm bred (+ 6 mm) og 1.423 mm høy (+ 5 mm). Den er med andre ord svært lik sin forgjenger i størrelse. Akselavstanden er økt med 30 mm til 2.950 mm.

Prisene på nye Panamera er også så å si identiske med forgjengeren. Porshce-direktør Morten Scheel forventer bare å få tilgang til en håndfull biler inneværende år, men har satt et ambisiøst salgsmål på 100 biler i 2017.

Flere detaljer følger onsdag formiddag når kollega Winding-Sørensen har foretatt sine intervjuer av sentrale Porsche-personligheter.

Priser Porsche Panamera 2017:

  • Panamera 4S – kr 1.649.000
  • Panamera 4S Disesl – kr 1.703.000
  • Panamera Turbo – kr 2.206.000

PS!
På helgens Goodwood Festival of Speed kjørte skuespiller og racefører Patrick Dempsey det Porsche betegner som en prototyp opp den berømte bakkeløypa. Som vi ser av bildene skiller prototypen seg minimalt fra produksjonsmodellen.

Powered by Labrador CMS