Volkswagen Passat TDi

Fem hestekrefter ekstra er ikke mye, men Volkswagens nyeste dieselmotor er sterkere enn man først tror.

Publisert

Først publisert i BIL 11 - 1999.

For dagens dieselmotorer er det kraftig dreiemoment og lavt forbruk som gjelder. For å få til dette, tyr man til direkte innsprøyting og turbolading. Men det er ikke nok. Det er også viktig å sprøyte dieselen inn i sylinderen med så høyt trykk som mulig. Dette gir nemlig bedre "forstøving" av dieselen. Det vil si at det dannes mikroskopiske dråper med diesel som spres som en sky inne i sylinderen. Desto finere spredning man oppnår, desto jevnere forbrenning, noe som i sin tur betyr høyere effekt, lavere støynivå og lavere forbruk og lavere utslipp av skadelige forbindelser ettersom dette er proporsjonalt med forbruket.

Men høytrykkteknologien har ført til et nytt problem, nemlig sot. Ikke den tykke svarte skyen vi tidligere så fra dieselbiler, men sotflak som er for små til kunne oppdages med det blotte øye, så små at de lett trenger ned i våre lungers innerste kriker og kroker. Dette problemet vil bli løst i nær fremtid, for bilfabrikkene er redde for forbud eller restriksjoner på dieselbiler og er derfor i full gang med å utvikle filtre som skal fjerne disse partiklene fra eksosen.

Men tilbake til motoren i denne Passaten. Den arbeider med et trykk på 2.050 bar på dieselen som sprøytes inn i sylinderen. Det er oppnådd ved å bruke en egen høytrykkpumpe for hver sylinder. Denne sitter på toppen av innsprøytingsdysen og drives av kamakselen.

Ute på landeveien er det vanskelig kjenne den store forskjellen fra 110-hesteren. Samtidig går nye motoren stillere og drar bedre på lave turtall. Dreiemomentet er økt fra 235 til 285 Nm, og når toppen allerede ved 1.900 o/min. Med femtrinns tiptronic automatgear bruker Passaten
12,6 sekunder til 100 km/t. I fart går det derimot unna, og akselerasjon fra 60 km/t og oppover er imponerende, enten man benytter kickdown eller ikke. Selv om motoren er sterkere enn den "gamle" 110-hesteren, er forbruket det samme. De 15.000 kroner 115-hesteren koster ekstra kan derfor etter min mening være vel anvendte kroner.

VOLKSWAGEN PASSAT 1.9 TDi:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med turbo, en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. Kompresjon: 18,0:1. Sylindervolum: 1.896 ccm. Boring og slaglengde: 79,5 x 95,5 mm. Effekt: 85 kW (115 hk) v/4.000 o/min. Dreiemoment: 285 Nm v/1.900 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns automat gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: 195/65UR15.
Mål: Lengde: 466,9 cm. Bredde: 174,0 cm. Høyde: 149,6 cm. Akselavstand: 270,3 cm. Sporvidde f/b: 149,5/149,9 cm.
Vekter: Egenvekt u/fører: 1. 428 kg. Tillatt totalvekt: 2.020 kg. Tillatt vogntogvekt: 3.620 kg. Taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 495 liter (VDA).
Tankvolum: 62 liter.
Aks. 0-100 km/t: 12,6 sek.
Toppfart: 191 km/t
Forbruk by: 0,97 l/mil
Forbruk landevei: 0,53 l/mil
Forbruk snitt: 0,69 l/mil
Pris lev. Oslo: kr 302.490,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS