Polestar 3 er den sportslige halvbroren til Volvo EX90.

Halvbror til Volvo EX90

Polestars sportslige luksus

Spekket med teknologi, komfort og lang rekkevidde er forsinkede Polestar 3 endelig på vei til Norge. Igjen forsøker Polestar å være Volvos sportslige alibi.

Publisert Sist oppdatert

Polestars og Volvos kunder bærer på et tålmodighets- og ventegen få andre bilkunder er utstyrt med. 12. oktober i 2022, ja, det nærmer seg to år, åpnet Polestar for bestilling av en stor og påkostet SUV som deler plattform og er utviklet parallelt med Volvo EX90, sistnevnte som utpå høsten erstatter XC90. Antydet levering i Europa var den gang i fjerde kvartal i fjor.

Polestar 3 har ikke dukket opp ennå, og kundebilene gjør det heller ikke før sommeren går mot høst, men den ankommer i det minste før Volvoen.

Premium bilopplevelse

Så heter det at den som venter på noe godt, ikke venter forgjeves. Munnhellet gjelder helt klart for svenskutviklede og kinesisk bygde Polestar 3, flott som den er med avansert elektronikk og mekanikk til å styre alle kreftene, og høy komfort pakket inn i premium bilopplevelse. Linkene til og de mange fellestrekkene med Volvos store SUV gjør at Polestar 3 lenge har vært sett på som det sportslige, fem-seters alternativet til det enda større familiemedlemmet fra Göteborg, sju-seteren Volvo EX90. 

Nå må Polestar 3 i tillegg bære vekten av Polestars generelle økonomiske utfordringer så selskapet ikke bukker under på grunn av labert verdenssalg samt utviklingskostnadene for flere ventede modeller. Det skorter i hvert fall ikke på optimisme i Polestar-leiren.

Svært rask

Det er enkelt å plukke fram festtalene når Polestar 3 står på podiet. 489 hk/840 Nm som i performance-utgaven boostes til 517 hk og 910 Nm gjør den nær fem meter lange og 2,6 tonn tunge SUV-en styggrask. 4,7 sekunder til 100 km/t hører avgjort med i sportsbildivisjonen, og når Volvo struper sine biler på 180 km/t, krysser Polestar 3 problemfritt 200 km/t-grensen der det lovlig ligger til rette for å lange ut.

Polestar 3 er første modell ut på Volvos SPA2-plattform (Scalable Product Architecture) videreutviklet eksklusivt for batterielektriske modeller. Med to motorer trekker den på alle fire, men senere vil det bli tatt fram rimeligere varianter med 2-hjulsdrift og kortere rekkevidde.

(saken fortsetter)

Polestar 3 er største Polestar til nå.
Polestar 3 er største Polestar til nå.
Polestar 3 er største Polestar til nå.
Kinesisk luksus utviklet i Göteborg.
Rent interiør med funksjonsknappene liggende i bunnen av skjermen.
Lekkert med puter i baksetet til både nakken og ryggen.
Smart løsning for å sikre handleposene.
32 liters frunk er nok til ladekablene.
Smart med høyttalere i hodestøtten.
Polestar 3 kan senkes med knapper i bagasjerommet.
Polestar gikk for Bowers & Wilkins lydanlegg.
Bremser fra Brembo og gule calipere på performance-modellen.

For de kjøreglade

Polestar 3 er uten tvil bilen for de lange reiser.

Adaptiv luftfjæring og dempere som på millisekunder tilpasser seg underlaget gjør bilen sportsligere enn den høye vekten skulle tilsi, og ikke minst takket være momentfordelingsteknologi utviklet av BorgWarner for Polestar og Volvo, kan Polestar 3 virkelig presses til glede for alle som setter pris på kjøreglade biler. Svært aktiv motorbrems gjør det mulig å ferdes engasjert med kun bruk av én pedal. Farten tøyles med Brembos bremseteknologi godt synliggjort med gulfargede calipere.

Flere ganger under en langtur på alt fra motorvei via landevei til svingete fjellveier, henter jeg fram det samme smilet som under det første møtet med Maserati Grecale Folgore.

Utviklet i Göteborg

Hele utviklingen av Polestar 3 har skjedd i Göteborg, men selv om den er stor, har ikke Polestar falt for fristelsen å gjøre bilen til en trang 7-serier, men satset på 5-seters løsningen for å ivareta baksetepassasjerenes komfort. Bagasjerommet laster 484 liter når 90 liter under gulvet inkluderes. I tillegg har Polestar ryddet rom til 32 liter bagasje foran, i praksis til ladekabler og annet småting som gjerne ligger løst i bagasjerommet.

Polestar 3 er uten tvil bilen for de lange reiser. Ikke bare på grunn av komfort, plass og ytelser, men også fordi den innenfor normale fartsområder skal kunne rulle 600 kilometer før den 107 kWt store og blytunge batteripakken skriker etter mer strøm. Og strømmen slukes med fart opp mot 250 kW.

Om rekkevidde og forbruk oppgitt til 20,1 kWt/100 km stemmer med virkeligheten kan BilAutofil fortelle deg mer om når vi har gått grundigere gjennom Polestar 3 enn en dags kjøring opp til 1860 meter i den spanske fjellheimen kan avsløre.

2,2 tonn på kroken

Adaptiv luftfjæring og dempere som på millisekunder tilpasser seg underlaget gjør bilen sportsligere enn den høye vekten skulle tilsi.

På fikst Volvo-vis deles bagasjerommet i to ved å brette gulvet og sette det på høykant slik at bæreposer kan henge på tre kroker uten å bli kastet framover ved oppbremsinger. Polestar 3 trekker inntil 2,2 tonn tung tilhenger.

40/60-splittet bakseterygg (med skiluke) gjør det mulig å sitte ganske komfortabelt også midt i baksetet. Og selv om også Polestar 3 lider av litt for lav sittehøyde over gulvet, er benplassen så god at det bare er å strekke dem framover for å sitte bra. Pluss for myke hodeputer og løse puter til å legge i ryggen for dem som trenger det. Fikst også med høyttalere i hodestøttene og deilig med soft-close dører.

Minimalistisk indre

Under dekke av nordisk enkelhet er førermiljøet nær så minimalistisk utformet som mulig. Der Polestar 4 har breddemontert dashbordskjerm, er den høydemontert i Polestar 3 med de fordeler det gir for kartvisning og ulemper ved at innstillingsfunksjonene for klimaanlegget befinner seg forholdsvis lavt. Ved å feste den lille instrumentskjermen til rattstammen, følger skjermen rattjusteringene.

Nvida-sentralen behandler data fra bilens kameraer og sensorer og åpner for ganske avansert sikkerhetsovervåking, førerovervåking og førerstøtte. Tilvalgt Pilot-pakken inkluderer Lidar fra Luminar og bidrar sammen med kameraer og ultrasoniske sensorer til å gjøre Polestar 3 bortimot selvkjørende.

Heldigvis kan brysom førerstøtte som eksempelvis lovpålagt fartsvarsling fortsatt forholdsvis enkelt slås av.

Polestar 3 leveres fra Chengdu i Kina, men etter hvert vil Volvos produksjonsfasiliteter i Sør-Carolina også bygge Polestar 3 parallelt med Volvos elektrifiserte modellprogram.

OPPSUMMERT

Det sportslige alternativet til Volvo. En deilig, avansert og svær SUV for alle som er glad i å kjøre bil, men også i denne klassen er konkurransen knallhard.

Dette koster Polestar 3

* LR Dual MotorKr. 802 050
* LR Dual Motor Launch EditionKr. 826 050
* LR Dual Motor m/Performance-pakkeKr. 872 050
* Pro-pakkeKr. 17 600
* Pilot-pakkenKr. 22 400
* Pilot-pakke m/LidarKr. 40 000
* Plus-pakkeKr. 56 000

Dette er Polestar 3

Motor foran, performance245 hk/420 Nm
Motor bak, performance272 hk/490 Nm
Samlet ytelse, LR/performance489/517 hk - 840/910 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t, LR/performance5,0/4,7 sek
Toppfart208 km/t
Batteri107 kWt
Lading DC/AC250/11 kW
Ladefart 10-80%Ikke oppgitt
Forbruk 100 km, LR/performance20,1/21,9 kWt
Rekkevidde (WLTP), LR/performance610/561 km
Dimensjoner (L/B/H)490/197/161 cm
Akselavstand299 cm
Bilvekt2 584 kg
Nyttelast421 kg
Bakkeklaring**20,2 cm
Tilhengervekt2 200 kg
Taklast100 kg
Bagasjerom foran32 liter
Bagasjerom bak484 - 1 411 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Inkl levering **Variabel pga luftfjæring

Powered by Labrador CMS