-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Priskrig, høye renter og USA-toll
skreller resultater
Flere bilprodusenter har den siste tiden levert halvårsregnskaper som er nedslående lesning.
Blant årsakene til at de store konsernene konstaterer fallende resultater og marginer nevnes fortsatt høye renter, økt konkurranse, særlig fra kinesiske produsenter, europeisk overregulering, økonomisk usikkerhet samt USAs tollpolitikk og uforutsigbarhet.
Dessuten har en kostbar omstilling til elbilproduksjon ikke blitt møtt med forventet etterspørsel i markedet.
Volvo Cars gikk til og med med et kraftig underskudd i første halvår.
Signifikante, tilgjengelige tall så langt er oppsummert som følger, konvertert til norske kroner etter kursen sent i juli, og med endringen i prosent fra 1. halvår 2024:
Volkswagen (konsern):
Omsetning: 1.837 mrd. (omtrent uendret)
Driftsresultat: 78 mrd. (-33 %)
Driftsmargin ned fra 6,3 % til 4,2 %.
Her var fallet særlig dramatisk for Porsche, med en resultatmargin ned fra 16,4 til 5,2 %.
Mercedes-Benz:
Omsetning: 782 mrd. (-8,6 %)
Driftsresultat: 42,4 mrd. (-55 %)
Netto resultat: 31,8 mrd. (-56 %).
BMW:
Omsetning: 799 mrd. (-8 %)
Driftsresultat: 68,4 mrd. (-26,8 %)
Resultat før skatt: 67,0 mrd. (-28,6 %)
Netto resultat: 47,2 mrd. (-29 %).
Til tross for nedgangen fremstår BMW som klart mer økonomisk robust enn de andre tyske premiumprodusentene, Mercedes-Benz, Audi og Porsche.
Stellantis:
Omsetning: 875 mrd. (-13 %)
Justert driftsresultat: 5,9 mrd (-94 %)
Netto resultat -27 mrd. (+66 mrd i fjor).
Volvo Cars:
Omsetning: 186,6 mrd. (-9,7 %)
Driftsresultat: -8,5 mrd. (ned fra +13,4 mrd.)
Netto resultat: -9,1 mrd. (ned fra +13,6 mrd.)
Toppsjef Håkan Samuelsson forklarer at de dårlige tallene til en viss grad har med ikke-gjentakende faktorer å gjøre og at konsernet er i rute med sin omstillingsplan.
Tesla:
Omsetning: 492,2 mrd. (-10,6 %)
Driftsresultat:15,5 mrd. (-63,2 %)
Netto resultat: 18,8 mrd. (-38,4 %)
Tesla-sjef Elon Musk hevder at de svake resultatene henger sammen med at selskapet, som omsider og bare så vidt er i gang med sin robotaxi-virksomhet, er «mellom to vekstperioder».