-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Kraftpakke med komfort
Den nye RAV4 er tredje generasjon, og forbedringene er merkbare.
Toyota RAV4
Først publisert i BIL 8/9-2006.
Den første RAV4 var en morsom bil som banet vei for de populære SUVene med mellomklasseprislapp og firehjulsdrift. Andre generasjon som kom i 2001 var noe mer seriøs og velutstyrt, men hadde litt mindre plass enn sine konkurrenter. Dette er nå rettet på med tredje generasjon, som har vokst med 14,5 cm i lengden.
Bagasjerommet rommer nå over 500 liter, som er godkjent. Samtidig er baksetene mer fleksible enn før, nå legges de flatt ned i en svært enkel operasjon, og dermed har man god utnyttelse av plassen. De kan også skyves inntil 16,5 cm fremover, så man kan prioritere enten bagasje eller passasjerer. Dessverre har RAV4 fortsatt sidehengslet bakdør, uten separat åpning av glassluka, det er slett ikke optimalt.
Førerplassen er oversiktlig og tiltalende, med gode materialer i dashbordet. En ting som irriterer er at bilen har lengdejustering av rattet, men på langt nær i tilstrekkelig monn til at man sitter komfortabelt. Bortsett fra det er setene behagelige og plasseringen av pedaler og gearspak god. Og nye RAV4 imponerer med nydelig fjæring, til liksomterrengbil å være. Særlig i bygater med trikkeskinner og hullete asfalt, hvor konkurrentene skjelver og hopper mer. Styringen er presis, med en god dose følelse.
Vi hadde toppmodellen med hele 177 dieselhester, som er veldig sterk. Vel så imponerende som hestekreftene er det solide dreiemomentet på 400 Newtonmeter. Med slike krefter vil nok en tilhenger oppunder maks tillatt vekt på 2000 kilo ikke være noe problem å trekke. Stabilitetsprogrammet er koblet sammen med servostyringen og firehjulsdriften. En elektromagnetisk kopling optimaliserer kraftfordelingen fra ren forhjulsdrift til varierende grad av firehjulsdrift.
Nye RAV4 har en lang standardutstyrsliste, både på sikkerhets- og komfort/luksusfronten. Med en så kraftig motor og prislapp kommer den i konkurranse med statusbiler som BMW X3, men det er fortsatt et stykke opp til merkebror Land Cruiser.
Kort om bilen:
Pris: kr. 476.500
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 2231 ccm. 130 kW (177 hk) v/3600 o/min. 400 Nm v/2000-2600 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 439,5 x 181,5 x 168,5 cm. Akselavstand: 256 cm. Bakkeklaring: 18,2 cm. Egenvekt m/fører: 1660 kg. Tillatt totalvekt 2190 kg. Dekk: 225/65R17. Bagasjerom: 513 liter (VDA). Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,3 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk blandet kjøring: 70 l/mil
CO2-utslipp: 185 g/km