-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Toyota RAV4 D-4D
Toyota RAV4 ble fort populær etter introduksjonen av generasjon to i 2000. Nå utvides modellserien med en toliters common rail dieselmotor.

Først publisert i BIL 1 - 2003.
Utvendig er det bare et par detaljer som skiller diesel-modellen fra brødrene med bensinmotor. For det første sitter det et kraftig luftinntak for turboen på panseret. Dernest er bilen utstyrt med et D-4D-merke på forskjermene.Og for den som ser etter detaljer: Dersom det ikke er lyktespylere på bilen, er den utstyrt med dieselmotor. At en bil med dieselmotor ikke kan leveres med lyktespylere fra fabrikk, finner ikke undertegnede mye logisk.
Det er Toyotas 1995-kubikker som er tilpasset RAV4. Men versjonen i denne bilen har mer effekt og trykk enn samme motor i personbilene Corolla og Avensis. I Corolla kan man velge mellom 90 og 110 hk. Sistnevnte sitter også i Avensis. Men en annen turbo, og en annen motorstyring, gir mer trykk i motoren i RAV4. Ytelsen her er 116 hk ved 4000 o/min, men mer interessant er det at maksimalt dreiemoment er på hele 250 Nm. Ikke bare det, det høye dreiemomentet finnes i et stort turtallsområde, helt fra 1800 til 3000 o/min.
Det gir god kjørbarhet. Det er bare på de helt lave turtall, rett over tomgangsturtall, det er lite å hente i motoren. Men så fort man gir litt gass, opplever man en motor som er kvikk og utholdende. Og i kjøring i oppoverbakker med fullastet bil har motoren solid trekkraft. Forbruket ligger 0,17 l/mil under bensinmotorens. Støynivået er litt høyere enn for bensinmotoren, men forskjellen er overraskende liten, og er mest merkbar når motoren går på lave turtall i lav hastighet. Prismessig havner dieselvarianten på samme nivå som en 5-dørs RAV4 med toliters bensinmotor og firehjulstrekk.
TOYOTA RAV4 D-4D:
Motor: 4-sylindret common rail dieselmotor. Sylindervolum: 1995 ccm. Effekt: 85 kW (116 hk) v/ 4000 o/min. Dreiemoment: 250 Nm v/1800 - 3000 o/min.
Transmisjon: Firehjulstrekk, 5M.
Dekk: 215/70R16.
Mål: Lengde: 420 cm. Bredde: 174 cm. Høyde: 177 cm.
Akselavstand: 249 cm.
Sporvidde f/b: 150,5/ 149,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1445 kg. Tillatt totalvekt: 1925 kg. Maks
vogntogvekt: 3425 kg.
Bagasjerom: 410 liter.
Tankvolum: 57 liter.
Aks. 0 - 100: 12,1 sek.
Toppfart: 170 km/t
Forbruk snitt: 0,71 liter/mil.
Pris: kr. 309.200,-