-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Toyota RAV4 D-4D
Toyota RAV4 ble fort populær etter introduksjonen av generasjon to i 2000. Nå utvides modellserien med en toliters common rail dieselmotor.

Først publisert i BIL 1 - 2003.
Utvendig er det bare et par detaljer som skiller diesel-modellen fra brødrene med bensinmotor. For det første sitter det et kraftig luftinntak for turboen på panseret. Dernest er bilen utstyrt med et D-4D-merke på forskjermene.Og for den som ser etter detaljer: Dersom det ikke er lyktespylere på bilen, er den utstyrt med dieselmotor. At en bil med dieselmotor ikke kan leveres med lyktespylere fra fabrikk, finner ikke undertegnede mye logisk.
Det er Toyotas 1995-kubikker som er tilpasset RAV4. Men versjonen i denne bilen har mer effekt og trykk enn samme motor i personbilene Corolla og Avensis. I Corolla kan man velge mellom 90 og 110 hk. Sistnevnte sitter også i Avensis. Men en annen turbo, og en annen motorstyring, gir mer trykk i motoren i RAV4. Ytelsen her er 116 hk ved 4000 o/min, men mer interessant er det at maksimalt dreiemoment er på hele 250 Nm. Ikke bare det, det høye dreiemomentet finnes i et stort turtallsområde, helt fra 1800 til 3000 o/min.
Det gir god kjørbarhet. Det er bare på de helt lave turtall, rett over tomgangsturtall, det er lite å hente i motoren. Men så fort man gir litt gass, opplever man en motor som er kvikk og utholdende. Og i kjøring i oppoverbakker med fullastet bil har motoren solid trekkraft. Forbruket ligger 0,17 l/mil under bensinmotorens. Støynivået er litt høyere enn for bensinmotoren, men forskjellen er overraskende liten, og er mest merkbar når motoren går på lave turtall i lav hastighet. Prismessig havner dieselvarianten på samme nivå som en 5-dørs RAV4 med toliters bensinmotor og firehjulstrekk.
TOYOTA RAV4 D-4D:
Motor: 4-sylindret common rail dieselmotor. Sylindervolum: 1995 ccm. Effekt: 85 kW (116 hk) v/ 4000 o/min. Dreiemoment: 250 Nm v/1800 - 3000 o/min.
Transmisjon: Firehjulstrekk, 5M.
Dekk: 215/70R16.
Mål: Lengde: 420 cm. Bredde: 174 cm. Høyde: 177 cm.
Akselavstand: 249 cm.
Sporvidde f/b: 150,5/ 149,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1445 kg. Tillatt totalvekt: 1925 kg. Maks
vogntogvekt: 3425 kg.
Bagasjerom: 410 liter.
Tankvolum: 57 liter.
Aks. 0 - 100: 12,1 sek.
Toppfart: 170 km/t
Forbruk snitt: 0,71 liter/mil.
Pris: kr. 309.200,-