Toyota RÀV4 2.0

Første generasjon RAV4 var pioneren blant de rimelige SUVene, men da konkurrentene våknet, ble den usedvanlig raskt gammel. Andre generasjon RAV4 retter på det.

Publisert

Først publisert i BIL 12 - 2000.

Skal du sitte høyt, ha litt ekstra bakkeklaring og firehjulsdrift, kan du like godt venne deg til det med en gang; RAV4 er best i klassen pr i dag. Toyota har gjort hjemmeleksa si godt. CR-V, Freelander og Forester har plutselig fått hardere konkurranse enn de har vært vant til.

RAV4 er kompakt og måler bare 424,5 cm, 18,5 cm kortere enn for eksempel CR-V. Plassen er likevel god, mye takket være at en sitter høyt i både for- og baksete. Avstanden mellom for- og bakseterygg er 72,5 cm, omtrent som i en stasjonsvogn i mellomklassen, men takhøyden er vesentlig bedre.

Fleksibel seteløsning
Bagasjerommet er fleksibelt. Ved at du kan trekke baksetet 15 cm forover, øker du bagasjerommets lengde fra 73 til 88 cm. Vipper du frem baksetet og låser det i oppreist stilling, har du et 117 cm langt bagasjerom. Plukker du ut baksetene, noe som er svært enkelt, er avstanden fra bakluken frem til midtkonsollen mellom forsetene 160 cm.

Den store bakdøren er sidehengslet med hengslene på japansk vis på høyre side. For høyrekjøring hadde det vært bedre om døren hadde vært hengslet på venstre side. Bredden i døråpningen er sjenerøs, hele 113,5 cm. Da er det synd at bagasjerommets bredde mellom hjulkassene er bare 87,5 cm. Bakdøren er lav og støtfangeren bak er også festet til den. Med tilhengerfeste montert får du ikke åpnet bakdøren.

I likhet med de andre Toyotamodellene, har også RAV4 fått motor med variable ventiltider, og toliteren er en arbeidsvillig motor. Den går mykt og stille samtidig som den er akselerasjonsvillig og har god trekkraft. Allerede ved ca 2000 o/min er ca 175 Nm disponibelt. Spesielt ble jeg imponert over toliteren i kombinasjon med automatgear. Firetrinnskassen er sjaltevillig samtidig som den holder såpass på gearene at du kan utnytte motorens trekkraft på lave turtall. Spesielt under akselerasjon imponerte den, og ser vi på fabrikkens tall er det bare 0,01 sekund som skiller manuelt og automatisk gear under akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen.

Automatgearet løfter drivstoffforbruket med ca 5,7% til et snittforbruk på 0,93 i forhold til manuelt gear, men har du stort sett bykjøring er de ekstra 14.800 kronene ekstra automatgearet koster og det økte forbruket. Vel anvendte penger. Kjører du mest i byen, kan en jo spørre hva du skal med en bil som dette.

Permanent firehjulsdrift
RAV4 har permanent firehjulsdriftog en midtdifferensial sørger for å fordele drivkreftene likt mellom forog bakaksel. En silikon-clutch fungerer som sperre på midtdifferensialen, og den er såpass aggressiv at du merker at det sperrer ved store rattutslag på tørr asfalt. Ellers er det lite du merker til firehjulsdriften på sommerføre, hvis du da ikke skal ut på våte og glatte grusveier. Ønsker du sperre på bakakselen, kan RAV4 bestilles med en torsendifferensial.

Jeg kom fra Audi A2 da jeg begynte prøvekjøringen av RAV4, og det første jeg reagerte på var et høyere støynivå, blant annet på grunn av mer støy og romling fra hjulopphengene på dårlig vei. Etter noen mil med RAV4 legger en ikke så mye merke til dette. Sammenlignet med de argeste konkurrentene har RAV4 god komfort, men dens største pluss er at den er usedvanlig lettkjørt og den ligger ikke noe tilbake for vanlige mellomklassestasjonsvogner når det gjelder håndterbarhet i trafikken.

Skal du først ut med 290.000 kroner er det kanskje verdt å ta opp til vurdering om dette er biltypen du er på jakt etter. I forhold til plassen er nemlig ikke SUVene spesielt økonomisk når det gjelder verken innkjøpspris eller drivstoffforbruk. Har du først bestemt deg for å sitte høyt og vil unngå å bryte 300.000-kronersgrensen, er det umulig å komme utenom en prøvetur i RAV4.

TOYOTA RAV4 2.0:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, fire ventiler pr sylinder og variable ventiltider. Kompresjon: 9,8:1. Sylindervolum: 1998 ccm. Boring og slaglengde: 86,0 x 86,0 mm. Effekt: 110 kW (150 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 192 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 215/70TR16.
Mål: Lengde: 424,5 cm. Bredde: 173,5 cm. Høyde: 168,0 cm. Akselavstand: 249,0 cm. Sporvidde f/b: 150,5/149,5 cm.
Egenvekt m/fører: 1350 kg. Tillatt totalvekt: 1825 kg. Maks tilhengervekt: 1500 kg. Maks vogntogvekt: 3325 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 281 liter (VDA).
Tankvolum: 57 liter.
Aks. 0 - 100: 10,6 sek
Toppfart: 185 km/t
Forbruk bykjøring: 1,14 l/mil
Forbruk landevei: 0,73 l/mil
Forbruk snitt: 0,88 l/mil
Pris: kr. 290.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS