SsangYong Rexton

Med Rexton skal koreanske Ssang- Yong ta opp kampen med de luksuriøse SUVene, først og fremst Mercedes og BMW. Det er en tøff kamp de har kastet seg inn i.

Publisert Sist oppdatert
RextonRexton

Rexton
Rexton

Først publisert i BIL 9 - 2002.

Det er dog ikke samme prestisje over SsangYong som over de tyske merkenavnene. Også SsangYong kan forsiktig skryte av Mercedesstjerna, men hos koreaneren finner du den bare under panseret. Motorene er lisensproduserte Mercedesmotorer.

SsangYong har levd et turbulent liv, med kjøp og salg av konsernet, men synes å ha kommet styrket ut av det hele. I Norge har SsangYong betydd varebiler, og det kan nok også bli tilfellet for Rexton.

SsangYong er inne i en positiv utvikling og koreanerne har annonsert at flere nye modeller er på gang. Rexton ble første gang vist i Europa på årets Genève-utstilling og debuterte i Norge like før sommerferien. Til Norge tar importøren DAF Norge tre modeller, en med diesel- og to med bensinmotorer.

Rexton erstatter ikke Musso, men er en helt ny modell, på et helt annet nivå. Vi har prøvekjørt toppmodellen, en RX320 registrert som femseter. Modellen kan også leveres som syvseter. Det er en stor bil vi snakker om, som femseter har den også et gedigent bagasjerom. Biltypen innebærer at man sitter høyt med fin oversikt over trafikken. Man finner seg fort til rette bak rattet og førsteinntrykket er at dette er en vel gjennomtenkt og ikke minst vel sammenskrudd bil. Vår prøvebil hadde noe ubalanse fra drivverket, men det tror vi var et enkeltstående tilfelle.

Toppmodellen leveres bare med automatgear og med konstant firehjulsdrift. Det vil si at den er utstyrt med et såkalt Torque-on-demand-system fra Borg Warner som elektronisk styrer fordelingen av kraften mellom for- og bakaksel fra ren bakakseldrift til 50:50 etter behov. Man kan via en bryter velge å gå over i 4 lav. På de to øvrige modellene kan man via brytere velge mellom 2- eller 4-hjulsdrift.

Utstyrsnivået er høyt, her er elektrisk innstillbare stoler foran, førerstolen med minne. Her er kraftig sotede vinduer og bilen har et automatisk ventilasjonsanlegg. En negativ detalj her er at tekstvinduet til dette har et sotet glass som gjør det vanskelig å lese av i solskinn. Bilen har elektrisk oppvarmede og innstillbare speil, elektriske vindusheiser, todelt bakluke og nedfellbare seter. Pusseren på bakruten har merkelig nok ikke intervallinnstilling. Rexton RX320 har også cruisekontroll og oppvarmede seter foran.

Koreanerne har benyttet mye skinn og treimitasjoner, som gir en følelse av luksus. Kjøremessig oppfattes bilen som lettkjørt, denne biltypen er høy og tung, men her er lite å utsette på retningsstabiliteten selv på dårlig norsk asfalt. Fjæringskomforten er god på dårlig norsk vei. Motoren på toppmodellen er på 3,2 liter og yter 220 hk, så her er nok fraspark. Firetrinns automatkassen fra australske BTR Automotive gjør jobben som den skal. Vi tror vi får se mange SsangYong Rexton på veien, men sannsynligvis vil vi få se flest med grønne skilt og gittervegg.

DETTE ER SSANG YONG REXTON:

Lengde: 472 cm. Bredde: 187 cm. Høyde: 176 cm. Akselavstand: 282 cm. Sporvidde f/b: 155/154 cm. Bagasjeromvolum: Ikke oppgitt.
Forbruk ifølge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS