-
Produktsjef
Automateriell AS
-
Servicetekniker
Automateriell AS
-
Tekniker Support
Automateriell AS
-
Kundemottaker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Nobina Norge AS
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
Volvo S60 på veien
Volvo S60 er virkelig lekker. Men den kan komme til å bli et sjeldent syn på norske veier.
Først publisert i bladet Bil nr. 9-2019
Den første dagen bak rattet i Volvos S60 tenkte jeg at dette er jo både en flott bil og et sjeldent syn som ikke kommer til å bli mer vanlig selv med splitter ny modell.
Etter noen flere dager slo det meg at ytterst få til det daglige har behov for å slepe rundt på bagasjeplass til et halvt flyttelass, og at mange fint kan klare seg med en tradisjonell sedan.
USA-bil
Sånn sett befinner S60 seg ganske langt unna Volvos opprinnelige herregårdsbil-filosofi som gjorde det mulig med bakluka gjenlukket å frakte ei åtte fot lang Pioner-jolle inne i en Volvo 245.
Jeg ser på USA som et langt viktigere markedet for S60 enn Norden/Europa. Amerikanere som trenger plass velger pickup, SUV/MPV eller van, de fleste som søker etter personbil tenker sedan.
Volvo S60 har karakter. Med fire godt synlige eksosrør ser den skikkelig sinna ut bakfra. 250 hk gjør S60 ganske rask, den er morsom å kjøre, er annerledes satt opp enn bakhjulsdrevne BMW 3-serie og mer sportslig enn normalmotoriserte utgaver av Mercedes C-klasse.
Volvo leveres også S60 som ladehybrid med 390 hk og firehjulsdrift. Pluss i så fall på 65.000 kroner. Det kan være verd det.
Ganske stor
Med lengde på 4,76 meter byr S60 på plass nok både foran og bak. Innredningen har det meste til felles med V60, inkludert den vertikalt monterte infotainment-skjermen og startknappen på midtkonsollen.
Etter en ukes tid i S60 var det i ferd med å gå opp for meg at sedanvariantene kan komme tilbake bare de er attraktive nok.
Volvo S60 er en slik bil, og sedankonseptet får for tiden god drahjelp av Tesla Model 3.
At Model 3 er en sedan på størrelse med Volvo S60, men med mye dårligere plass i baksetet, har ikke vært til hinder for at Tesla maktet å levere nesten 16.000 biler til kunder i løpet av fjoråret.
Liker
- Morsom å kjøre
- Flott å se på
Liker ikke
- Hva skulle det være?
Pris | Fra kr 540.000 |
Testbil | kr 657.475 |
Motor | 1591 ccm R4, turbo bensin |
Effekt | 250 hk/350 Nm |
Drivlinje | 8A, forhjulsdrift |
Aks. 0-100 km/t | 5,9sek |
Toppfart | 240 km/t |
Forbruk | 0,71 l/mil (WLTP) |
CO2-utslipp | 161 g/km |
NOx | 14,1 mg/km |
Dimensjoner | 476/185/144 cm (L/B/H) |
Bagasjerom | 442 liter |
Bakkeklaring | 14,7 cm |
Egenvekt | 1606 kg |
Tilhengervekt | 1800 kg |