-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Volvo S60 på veien
Volvo S60 er virkelig lekker. Men den kan komme til å bli et sjeldent syn på norske veier.
Først publisert i bladet Bil nr. 9-2019
Den første dagen bak rattet i Volvos S60 tenkte jeg at dette er jo både en flott bil og et sjeldent syn som ikke kommer til å bli mer vanlig selv med splitter ny modell.
Etter noen flere dager slo det meg at ytterst få til det daglige har behov for å slepe rundt på bagasjeplass til et halvt flyttelass, og at mange fint kan klare seg med en tradisjonell sedan.
USA-bil
Sånn sett befinner S60 seg ganske langt unna Volvos opprinnelige herregårdsbil-filosofi som gjorde det mulig med bakluka gjenlukket å frakte ei åtte fot lang Pioner-jolle inne i en Volvo 245.
Jeg ser på USA som et langt viktigere markedet for S60 enn Norden/Europa. Amerikanere som trenger plass velger pickup, SUV/MPV eller van, de fleste som søker etter personbil tenker sedan.
Volvo S60 har karakter. Med fire godt synlige eksosrør ser den skikkelig sinna ut bakfra. 250 hk gjør S60 ganske rask, den er morsom å kjøre, er annerledes satt opp enn bakhjulsdrevne BMW 3-serie og mer sportslig enn normalmotoriserte utgaver av Mercedes C-klasse.
Volvo leveres også S60 som ladehybrid med 390 hk og firehjulsdrift. Pluss i så fall på 65.000 kroner. Det kan være verd det.
Ganske stor
Med lengde på 4,76 meter byr S60 på plass nok både foran og bak. Innredningen har det meste til felles med V60, inkludert den vertikalt monterte infotainment-skjermen og startknappen på midtkonsollen.
Etter en ukes tid i S60 var det i ferd med å gå opp for meg at sedanvariantene kan komme tilbake bare de er attraktive nok.
Volvo S60 er en slik bil, og sedankonseptet får for tiden god drahjelp av Tesla Model 3.
At Model 3 er en sedan på størrelse med Volvo S60, men med mye dårligere plass i baksetet, har ikke vært til hinder for at Tesla maktet å levere nesten 16.000 biler til kunder i løpet av fjoråret.
Liker
- Morsom å kjøre
- Flott å se på
Liker ikke
- Hva skulle det være?
Pris | Fra kr 540.000 |
Testbil | kr 657.475 |
Motor | 1591 ccm R4, turbo bensin |
Effekt | 250 hk/350 Nm |
Drivlinje | 8A, forhjulsdrift |
Aks. 0-100 km/t | 5,9sek |
Toppfart | 240 km/t |
Forbruk | 0,71 l/mil (WLTP) |
CO2-utslipp | 161 g/km |
NOx | 14,1 mg/km |
Dimensjoner | 476/185/144 cm (L/B/H) |
Bagasjerom | 442 liter |
Bakkeklaring | 14,7 cm |
Egenvekt | 1606 kg |
Tilhengervekt | 1800 kg |