-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Budsjett-Skodaen
Det spesielle med budsjett-Skodaen Scala er hvor mye avansert utstyr det lar seg gjøre å putte inn i bilen uten å flå kjøperen.
Først publisert i bladet Bil 10-2019.
I utgangspunktet er Scala Skodaen for dem som vil ha ny bil og mye bil, men ikke ønsker å bruke mange penger på den. Du ser det med en gang du setter deg inn i en Style-pakket utgave, toppmodellen i Norge, at her skal det se litt kjipere ut enn i en VW eller Audi. Ikke minst ser du det på dørhåndtakene inni bilen.
Men vent litt. Har ikke denne bilen 150 hk turbo bensinmotor og sjutrinns DSG-kasse, adaptiv cruisekontroll, fotgjengergjenkjenning, automatisk klimaanlegg, fire USB-C uttak, paraply i førerdøra og parkeringssensorer med automatbremsing i standardpakken?
Utstyrslass
Utvendig ser Scala i hvert fall ikke billig ut med flotte alufelger, LED hovedlys og LED kjørelys.
Og fortsatt uten å bli flådd er det bare å krysse av for foldbart tilhengerfeste, elektrisk bakluke, oppvarmet ratt, varmetråder i frontruta, setevarme bak, foldebord bak med egen koppholder, foldbar rygg på passasjersetet foran, panorama soltak og ryggekamera med spyler (!). Ennå er ikke 360.000 kroner passert (før leveringskostnader).
Det er nesten til å miste pusten av, så jeg håper virkelig Skoda makter å få mer ut av Scala enn de fikk ut av Rapid, som bilen egentlig erstatter. Eller er det mer fornuftig å vente på Kamiq, crossovermodellen med Scala i bunnen?
Kamiq er kortere og høyere med høyere sittestilling og derfor lettere å komme inn og ut av for sølvgenerasjonen som sannsynligvis er disse to bilenes viktigste kundegruppe.
Lav eller høy?
Det jeg kan si etter å ha kjørt begge, er at du sitter bedre i Kamiq, særlig i baksetet, men 71 cm beinplass bak en 180 cm lang sjåfør er kanskje klasseledende for 4,36 meter lange Scala.
Legg så til 94 cm takhøyde under det digre glasstaket og at bagasjerommet laster mer i volum både med bakseteryggene oppe og når de legges ned enn Kamiq, så ender denne lille duellen mellom to nye Skodaer i et valg mellom lavbygg eller høybygg.
Uansett spiller akkurat det liten rolle for hvordan Scala og Kamiq oppfører seg på veien innenfor norske fartsområder. Det er uansett mer enn bra nok.
Selv om jeg kjørte Scala med 1,5-liter/150 hk motor, er trolig den tresylindrede én-literen som yter 115 hk mer enn nok. Selv om prisforskjellen opp til 150 hk ikke er mer enn snaut 15.000 kroner, ville jeg heller lagt disse pengene i utstyrspakker.
«Billigvarianten» med mindre utstyr og 95 hk til 268.500 kroner, hadde jeg skygget unna. Den kan bli tung å selge som brukt.
Dieselmotor og 4x4, Skodas spesialiteter i Norge, er bare å glemme i Scala.
Glem også alle former for elektrifisering. Ladbart kommer i andre innpakninger, og de kommer snart.
LIKER
- Godt pakket
LIKER IKKE
- Kommer ikke på noe
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Pris | fra kr 268.500 |
Pris testbil | kr 359.200 |
Motor | 1498 ccm R4, turbo bensin |
Effekt | 150 hk/250 Nm |
Drivlinje | 7A/DSG, forhjulsdrift |
Aks. 0-100 km/t | 8,2 sek |
Toppfart | 219 km/t |
Forbruk | 0,62 l/mil |
CO2-utslipp | 141 g/km |
Nox-utslipp | 30,3 mg/km |
Dimensjoner | 436/179/147 cm (L/B/H) |
Bagasjerom | 467 - 1410 liter |
Bakkeklaring | 13,4 cm |
Egenvekt | 1190 kg |
Tilhengervekt | 1250 kg |