-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Suzuki Swift 1.3 4x4: Småbil som imponerer
Etter noen måneder med bare forhjulsdrevne Swift er endelig de firehjulsdrevne kommet i salg her i landet.
Suzuki Swift
Først publisert i BIL 6 - 2006.
Suzuki Swift er kommet i helt ny versjon, og mens resten av Europa forsynes av forhjulsdrevne biler fra en fabrikk i Ungarn, kommer de firehjulsdrevne Swift fra Japan. Bare én motor blir tilbydt norske kunder – en 1,3-liter med 92 hk – men ellers i Europa finnes en 1,5-liter med 102 hk og det er en 1,6-liter på vei med 125 hk. Også en 1,3-liters dieselmotor fra Fiat er tilgjengelig andre steder i Europa.
Den nye Swift viser at Suzuki nå tar europeisk smak seriøst, gjennom sitt Mini-aktige utseende og bruk av kvalitetsmaterialer i kupeen. Man har god plass bak rattet, og god sikt utover. Selv baksetepassasjerer har det brukbart komfortabelt, med god takhøyde.
Det som imponerer er det lave støynivået, både fra motor og hjulene. Dette er vi ikke vant til fra Suzuki, og vi ønsker det velkommen.
To ting er likevel kritikkverdige: Motoren og gearkassen. Motoren har lite kraft fra bunnen av, man må opp i 3000 o/min. før det skjer noe. Og gearkassen har litt merkelige utvekslinger – andregear når nesten 100 km/t, og femtegearet er et rent cruisegear som gir opp straks man får øye på en stigning. Når det er sagt er motoren kultivert og frisk nok på topp, og gearkassen har meget god sjalting.
Som firehjulstrekker tilbyr Swift noe de færreste i småbilklassen har, og oppleves som trygg å kjøre. Vi prøvde å fremprovosere heftige sladder, men det viste seg å være vanskelig. Delvis fordi kreftene i den lille motoren ikke oppmuntrer til rallykjøring, men mest fordi Swift er godt balansert og har et ganske effektivt firehjulsdriftsystem.Den har stivere fjæring enn mange av småbil-konkurrentene, men komforten er likevel god nok. Styrefølelsen er lett, men med god respons og vekting.
Vi hadde gjerne sett 125-hesteren under panseret i 4x4-versjon, den nye Swift fortjener det.
Kort om bilen:
Pris: kr 199.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1328 ccm. 68 kW (92 hk) v/5800 o/min. 116 Nm v/4200 o/min.
Mål og vekt: LxBxH 369,5 x 169 x 150 cm. Akselavstand: 238 cm.
Egenvekt m/fører: 1065 kg. Tillatt totalvekt: 1525 kg.
Dekk: 165/70R14.
Bagasjerom: 213 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter
Aks. 0 – 100 km/t: 11,0 sek.
Toppfart: 175 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,62 l/mil
CO2-utslipp: 148 g/km