-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Suzuki Swift 1.3 4x4: Småbil som imponerer
Etter noen måneder med bare forhjulsdrevne Swift er endelig de firehjulsdrevne kommet i salg her i landet.


Suzuki Swift
Først publisert i BIL 6 - 2006.
Suzuki Swift er kommet i helt ny versjon, og mens resten av Europa forsynes av forhjulsdrevne biler fra en fabrikk i Ungarn, kommer de firehjulsdrevne Swift fra Japan. Bare én motor blir tilbydt norske kunder – en 1,3-liter med 92 hk – men ellers i Europa finnes en 1,5-liter med 102 hk og det er en 1,6-liter på vei med 125 hk. Også en 1,3-liters dieselmotor fra Fiat er tilgjengelig andre steder i Europa.
Den nye Swift viser at Suzuki nå tar europeisk smak seriøst, gjennom sitt Mini-aktige utseende og bruk av kvalitetsmaterialer i kupeen. Man har god plass bak rattet, og god sikt utover. Selv baksetepassasjerer har det brukbart komfortabelt, med god takhøyde.
Det som imponerer er det lave støynivået, både fra motor og hjulene. Dette er vi ikke vant til fra Suzuki, og vi ønsker det velkommen.
To ting er likevel kritikkverdige: Motoren og gearkassen. Motoren har lite kraft fra bunnen av, man må opp i 3000 o/min. før det skjer noe. Og gearkassen har litt merkelige utvekslinger – andregear når nesten 100 km/t, og femtegearet er et rent cruisegear som gir opp straks man får øye på en stigning. Når det er sagt er motoren kultivert og frisk nok på topp, og gearkassen har meget god sjalting.
Som firehjulstrekker tilbyr Swift noe de færreste i småbilklassen har, og oppleves som trygg å kjøre. Vi prøvde å fremprovosere heftige sladder, men det viste seg å være vanskelig. Delvis fordi kreftene i den lille motoren ikke oppmuntrer til rallykjøring, men mest fordi Swift er godt balansert og har et ganske effektivt firehjulsdriftsystem.Den har stivere fjæring enn mange av småbil-konkurrentene, men komforten er likevel god nok. Styrefølelsen er lett, men med god respons og vekting.
Vi hadde gjerne sett 125-hesteren under panseret i 4x4-versjon, den nye Swift fortjener det.
Kort om bilen:
Pris: kr 199.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1328 ccm. 68 kW (92 hk) v/5800 o/min. 116 Nm v/4200 o/min.
Mål og vekt: LxBxH 369,5 x 169 x 150 cm. Akselavstand: 238 cm.
Egenvekt m/fører: 1065 kg. Tillatt totalvekt: 1525 kg.
Dekk: 165/70R14.
Bagasjerom: 213 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter
Aks. 0 – 100 km/t: 11,0 sek.
Toppfart: 175 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,62 l/mil
CO2-utslipp: 148 g/km