-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Undervurdert
Det er kanskje ikke så rasjonelt å kjøpe en Volkswagen Touareg, men du verden for en herlig bil.
Først publisert i Bladet BIL nummer 6/2020.
Det er ikke så mange som kjøper Folkevogn til over én million kroner. Volkswagen Touareg kunne vært «snobbe ned»-bilen i krisetider, men det er noe med fremtoningen som gjør at den ikke er anonym «nok».
Tvert imot er testbilen i R-Design-oppsett oppsiktsvekkende med sine svarte elementer, som grillen og de fete felgene. Mens knapt noen leer et øyebryn av den virkelige «folkevogna» om dagen, Audi e-tron, er det faktisk en del som snur seg etter Touareg.
SJELDENHET
Det skyldes ikke minst at Touareg er et svært sjeldent syn på norske veier. I løpet av årets fem første måneder ble det bare registrert tre nye Touareg i Norge, mot 29 i hele 2019. Til sammenligning, er tallet for Audi e-tron på over 10.500 biler på snaut ett og et halvt år.
Jeg var så heldig å kunne benytte Touareg på langtur. Selv med den minste motoren, var det en opplevelse som fristet til gjentakelse. I disse tider, hvor en hvilken som helst bil med ledning har både 200, 300 og 400 hester, kan naturligvis 231 hk høres snaut ut. Det føles ikke slik, da et dreiemoment på inntil 500 Nm gir skyvet du trenger. At du har en V6-er på tre liter under panseret, gir også sitt til at opplevelsen løftes.
Det du kan savne, er den umiddelbare responsen du har i en elbil, for det virker som om bilen trenger noen brøkdelers sekund for å bestemme seg idet du trykker inn gassen.
PERFEKT TREKKVOGN
Luftfjæring sørger for utmerket komfort og ekstra bakkeklaring hvis du har tenkt deg utenfor allfarvei. Egne offroad-program hjelper deg når forholdene blir ekstra krevende.
Trekkvogn? Ingen problem. Har du de rette bokstavene på førerkortet kan du dra henger på 3,5 tonn.
Touareg er en svær bil, noe du ikke minst merker i trange parkeringshus. All verdens sensorer hjelper deg å unngå sammenstøt, men noen luker blir for trange uansett.
MIL ETTER MIL
Volkswagen Touareg løser noen oppgaver som en elbil aldri vil kunne gjort i dag. For det første lyser «1.100 km rekkevidde» mot deg når du fyrer opp bilen med full tank. Kjør 1.100 km, bruk 5 minutter ved dieselpumpen og kjører 1.100 km til. Etter 700 km, mest på motorvei, klokket vi et forbruk på akseptable 0,73 liter på mila.
Plass? Mer enn nok, både i baksetet og i bagasjerommet.
I det hele tatt er Volkswagen Touareg en bil som fyller de fleste behov.
FULL PRIS
Det eneste «problemet» med Touareg er at den belastes med avgifter. Selve engangsavgiften er på over 360.000 kroner, som kommer i tillegg til merverdiavgiften. Den velutstyrte testbilen får dermed en prislapp på snaue 1,2 millioner kroner. Da er det ikke så rart at mange velger taxfree-varianten i form av en Audi e-tron.
Vi synes: Volkswagen Touareg hadde fortjent et større publikum. Den leverer på alle felt, unntatt pris.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | 2967 ccm V6, turbo diesel |
Effekt/moment: | 231 hk/500 Nm |
Drivlinje: | 8A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 7,5 sekunder |
Toppfart: | 235 km/t |
Forbruk: | 0,66 l/mil |
CO2/NOx: | 212 g/km - 72,1 mg/km |
Energiforbruk: | 80,0 kWt |
Mål LxBxH: | 488/198/172 cm |
Akselavstand: | 290 cm |
Bakkeklaring: | 22,0 cm |
Bagasjerom: | 810 - 1800 literl |
Egenvekt: | 1995 kg |
Tilhengervekt: | 3500 kg |
Euro NCAP: | 5 stjerner (2018) |
Garanti: | 5 år/100.000 km |
Pris fra: | 889.900 kroner |
Pris testbil: | 1.187.426 kroner |