-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Volkswagen Touareg 2.5 TDi
Volkswagens luksus-offroader har blitt litt lettere tilgjengelig med en ny turbodiesel under panseret.

Først publisert i BIL 7 - 2004.
Ved introduksjonen av Touareg var det kun èn dieselmotor tilgjengelig, 5-liters V10 med hele 313 hk og 750 Nm. Denne ble selvfølgelig dyr, og mange har nok ventet på en mindre dieselmotor. Den nye er litt enkelt forklart halve motorblokka i forhold til storebror, en rekkefemmer med halve motorvolumet.
Dette gir selvfølgelig utslag i avgiftsnivået, du sparer mer enn 300.000 kroner. Og selv om Touareg er en stor bil, med egenvekt på over 2,2 tonn, kan man godt klare seg med den mindre dieselmotoren. Fra stillestående er det tungt for motoren å akselerere, men i fart er det tilstrekkelig skyv.
På landeveien og motorveien trives den store og tunge bilen naturlig nok godt, og med den justerbare luftfjæringen og automatkasse er det lett å ferdes i bytrafikken også. Man har god oversikt, og lydnivået er svært behagelig. Den føles på langt nær så stor som den faktisk er, selv i aktiv svingkjøring. Krenging eller dykking er ikke noe problem. Touareg er i utgangspunktet velutstyrt, men både luftfjæring og automatgear er ekstrautstyr vel verd pengene.
Fremkommeligheten er godt sikret med firehjulsdrift med lavgearserie og senterdifferensial. Bakkeklaringen med stålfjærer er på 237 mm, mens med luftfjæring er den hele 300 mm. Vi fikk ikke satt firehjulsdriftsystemet 4XMotion på prøve denne gang, men vet fra tidligere at det kan imponere på for eksempel dyp snø.
Interiøret i Touareg er umiskjennelig Volkswagen, og har en solid kvalitetsfølelse. Ikke akkurat ypperste luksus eller delikat design, men veldig pent gjennomført og funksjonelt. Baksetet har plass til tre i bredden, og disse har også plass til å strekke litt på bena. Bagasjerommet er rommelig, og har rette vegger.
Volkswagen Touareg 2.5 TDI Automat (luftfjæring):
Pris: 721.700,-
Motor: 2460 ccm, rekkefemmer, 128 kW (174 hk) v/3500 o/min. 400 Nm v/2000 o/min
Mål og vekt: LxBxH: 475,4 x 192,8 x 172,6 cm. Akselavstand: 285,5 cm. Egenvekt m/fører: 2304 kg.
Dekk: 235/65R17.
Bagasjerom 555/1570 liter (VDA).
Tankvolum: 100 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 12,9 sek.
Toppfart: 184 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,99 l/mil.
CO2-utslipp: 267 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC90, BMW X5, Mercedes ML, Range Rover.