-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Toyota Yaris 1.4 D-4D
Fire år etter lanseringen har Yaris fått en ansiktsløftning – og turbodiesel.

Først publisert i BIL 7 - 2003.
De synlige endringene er ikke dramatiske. Mest synlig er de nye hovedlyskasterne, resten er nærmest som retusjering å regne, med nytt gittermønster i grillen og små endringer på baklykter og bakre støtfanger. Vårt inntrykk av bilen – med 1,3-liters bensinmotor – kan du lese om i testen i Bil 5 i år, så her konsentrerer vi oss om dieselmotoren.
Dieselandelen i den norske personbilparken er økende. Etter at Mellom-Europa har dominert dieselmarkedet i mange år, med dieselandeler over 60 prosent i for eksempel Frankrike, har også Norge i løpet av de seneste årene krabbet opp fra en dieselandel rundt 10 prosent til over 20 prosent. Men kombinasjonen småbil og dieselmotor har fortsatt til gode å slå an her hjemme. Kanskje kan Yaris være med på å snu trenden, for med 1,4-literen under panseret beviser den at en moderne utgave av Rudolf Diesels oppfinnelse gir fullgod komfort også i en småbil.
Den lille dieselmotoren har direkte innsprøyting og er basert på common rail-prinsippet. Den har to ventiler pr. sylinder og en overliggende kamaksel. Drivstofforbruket er respektabelt lavt, med 0,37 liter/mil ved landeveiskjøring og 0,42 liter ved blandet kjøring. Selv om tanken rommer beskjedne 45 liter, kjører du uten problemer tur/retur Oslo-Trondheim uten å svinge innom noen dieselpumpe underveis. Selv om motoren er lite tørst, er det likevel et behagelig lavt støynivå og nesten ikke-eksisterende vibrasjon som imponerer mest.
Prisen ligger 11.000 kroner høyere enn med 1,3-liters bensinmotor, og vær oppmerksom på at klimaanlegg er tilleggsutstyr.
TOYOTA Yaris 1.4 D-4D Sol:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 1364 ccm. Effekt: 55 kW (75 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 170 Nm v/2000 - 2800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 175/65R14.
Mål: Lengde: 364,0 cm. Bredde: 166,0 cm. Høyde: 150,0 cm. Akselavstand: 237,0 cm. Sporvidde f/b: 144,0/142,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1050 kg. Tillatt totalvekt: 1420 kg. Maks vogntogvekt: 2320 kg. Maks taklast: 70 kg.
Bagasjerom: 205 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100: 12,9 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk bykjøring: 0,51 l/mil
Forbruk landevei: 0,37 l/mil
Forbruk snitt: 0,42 l/mil
Pris, 5-dørs: kr. 184.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.