-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Toyota Yaris Turbo: Speed-kule
Under panseret knegger 150 hester som ikke er vanskelige å be om taktomslag og kjapp akselerasjon.
![Toyota Yaris Turbo: Speed-kule](https://image.bilnorge.no/178378.webp?imageId=178378&width=960&height=548&format=jpg)
![<br>Yaris<br>Yaris](https://image.bilnorge.no/178427.webp?imageId=178427&width=960&height=586&format=jpg)
Yaris
Yaris
Først publisert i BIL 5 - 2005.
Yaris Turbo er basert på Yaris T Sport, men under panseret er forskjellen like stor som mellom katt og tiger. Turbo-utgaven med ladeluftkjøler er vesentlig kvikkere enn T Sport. Riktignok har begge modellene 1,5-liters motor, men i T Sport tas det ut 110 hk, mens hele 150 hester slipper ut av stallen i Turbo. Når bilen uten fører bare veier 955 kilo, skal det ikke forundre noen at den kan vise til akselerasjon fra null til hundre på respektable 7,9 sekunder. Likevel er forbruket langt fra avskrekkende, 0,68 liter pr mil er faktisk litt mindre enn hva de 110 hestene i T Sport drikker, med andre ord meget effektiv utnyttelse av energien. Motor- og eksoslyden kunne imidlertid Toyota lagt ned litt mer arbeid i, den er ikke spesielt sportslig.
Kjøreegenskapene presenterer seg ikke på fullgod måte på vår prøvebil som nødvendigvis er utstyrt for årstiden, nemlig med piggfrie Nokian Hakkapeliitta RSi-dekk i dimensjon 185/55 R15. På sommerføre er bilen spesifisert med de langt mer presise dekkene Pirelli Zero Nero i den lavere profilen 195/45 på 16-tommers alufelg, det borger for bedre grep og mer sportslig oppførsel. Bilen er bygget med tanke på høyere stivhet enn T Sport. Blant annet er sportsunderstellet modifisert og det er bygget inn stabilisatorstag i motorrommet.
Vårt ankepunkt mot bilen er at sittestillingen ikke passer for sjåfører over gjennomsnittlig høyde. For undertegnede, med sine 186 cm og tilhørende lange ben, er det ikke mulig å finne et behagelig kompromiss når det gjelder avstand til ratt og pedaler. Rattet har ikke lengderegulering, og samtidig som jeg må sitte nærmere rattet enn hva som er naturlig, hindrer venstre kne fullgod bevegelsesfrihet for venstre hånd på rattet. Med en pris på 270.000 kroner er nok kundemassen begrenset, og de interesserte vil nok også myse til enda mer sportslige konkurrenter som Seat Ibiza 1.8 VT, Mini Cooper S, og Peugeot 206 RC.
Toyota Yaris Turbo
Pris: kr. 269.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1497 ccm. 110 kW (150 hk) v/6400 o/min. 196 Nm v/4400 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 364 x 166 x 148,5 cm. Akselavstand: 237,0 cm. Egenvekt m/fører: 1030 kg. Tillatt totalvekt: 1400 kg.
Dekk: 195/45 H R16.
Bagasjerom: 205 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 7,9 sek
Toppfart: 205 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,68 l/mil
CO2-utslipp: 163 g/km