-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo V70 2.0 S
Herregårdsvognen er fortsatt mesteren blant stasjonsvogner selv om den har skiftet navn til V70. Den beholder sin solide ansiennitet, sitt renommé og sin plass – selv om den "bare" har en to-liter under panseret.
Først publisert i BIL 6 - 1997.
Idag kan to-litersmotoren sies å være en gammel kjenning i Volvos rekkefemmerserie, men for oss nordmenn ble den introdusert tidlig på fjoråret som et svar på de nye bilavgiftene. I forhold til neste trinn på stigen, 2,5-literen, er det først og fremst et lavere dreiemoment som er merkbart med den minste motoren.
Ved akselerasjon fra stillestående er det ikke superlativet "mesterlig" som ligger nærmest. Men bilen er forholdsvis tung (nær 1,5 tonn med fører) og når du først har fått opp dampen på landeveien, kan du jobbe nær sagt så mye eller lite med gearspaken som du ønsker. Motoren tåler nemlig å bli kjørt med høyt turtall, noe som maksimal ytelse ved 6250 omdreininger gir bud om, samtidig som motoren er forholdsvis fleksibel. Den har sin begrensing når turtallet kommer ned på 1500 omdreininger eller lavere. Da er den ikke særlig tess. Men alt over 2000 omdreininger er akseptabelt.
Ved 80 km/t i femtegear peker turtellernåla på 2200 o/min og det betyr at du har litt å kjøre med hvis motbakken ikke er alt for bratt og bilen ikke er tungt lastet. Men hvis du ligger i en 60-sone blir femtegearet for slapt når du skal dra opp farten igjen når 80-skiltet passeres. Når fjerdegearet er lagt inn, er turtallet temmelig nøyaktig 2000 omdreininger når hastigheten er 60 km/t. Og selv om du legger inn tredjegearet for å få mer skyv, går ikke det særlig ut over støynivået – også på den måten er bilen turtallsvillig. Tatt i betraktning bilens tyngde, er et gjennomsnittsforbruk på 0,80 liter/mil, som vi målte under vår prøvekjøring med blandet kjøring, absolutt godkjent.
En anelse sportslig
Det er en anelse mer støy i V70 enn i sedanen S70 på grunn av at hjulstøy fra bakhjulene trenger uhindret inn i kupèen. Men forskjellen er så liten at man må gå rett fra sedanen til stasjonsvognen for å merke den, noe vi fikk anledning til.
Vår prøvebil denne gangen var utstyrt med senket sportsunderstell, noe som ga den minst to positive effekter: Svært god stabilitet i svingene selv ved aggressiv bruk av høyrefoten og bedre retningsstabilitet i sidevind. Prisen å betale er noe dårligere fjæringskomfort på humpete vei. Slagene mot hjulene både merkes og høres godt. Hvis du møter fartshindrende humper i så høy hastighet som 40 km/t, slår hjulopphenget kraftig.
Utstyr til tusen
V70 har en imponerende liste av standardutstyr, hvorav det meste handler om sikkerhet eller komfort. En komfortpakke til 11.000 kroner ekstra inneholder blant annet fartsholder, varme i baksetene og aluminiumfelger. De innvendige detaljene er praktiske og gjennomtenkte. Førerplassen er oversiktlig, enkel og funksjonell og er utstyrt med kollisjonsputer både foran og på sidene. Rattet kan stilles i både høyde og lengde og sammen med et sete hvor både høyde og vinkel kan justeres, er det lett å finne en god kjørestilling.
Andre praktiske detaljer er logisk plassert, som for eksempel koppholderen som trekkes ut av armlenet ved sjåførens høyre hånd. De to-delte dørlommene, med ett rom for små ting og ett for større, er også praktisk. Ettersom vi kjørte bilen før sommeren gjorde seg gjeldende, satte vi pris på å bli varslet om at temperaturen lå rundt null i form av en lysdiode som tennes i et snøkrystallsymbol på instrumentpanelet.
Selv om bilen har forandret navn fra Volvo 850 siden sist vi prøvekjørte den, (Bil nr. 6/7 i fjor) er konklusjonen den samme: 2,5-litersmotoren med 144 hk byr på mer å kjøre med på varierte norske veier, men vil du spare 42.000 kroner er Volvo V70 2.0 et trygt valg.
VOLVO V70 2.0 S:
Motor: 5-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og to ventiler pr sylinder. 1984 ccm. 93 kW (126 hk) v/6.250 o/min. 170 Nm v/4.800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 195/60R15.
Mål: Lengde: 472,0 cm. Bredde: 176,0 cm. Høyde: 141,0 cm. Akselavstand: 266,0 cm. Sporvidde f/b: 152,0/147,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1459 kg. Tillatt totalvekt: 1970 kg.
Tank: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 11,9 sek.
Toppfart: 195 km/t
Forbruk - EU-97:
By: 1,34 l/mil
Landevei: 0,81 l/mil
Gjennomsnitt: 1,00 l/mil
Pris grunnversjon: kr 353.000,-