-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Volvo V70R: Greyhound i Volvo-pakke
Selv de tøffeste Volvoene har ikke samme aura som BMWer eller Audier. Det tror jeg de som har oppdaget Volvoene bare er glade for.
Først publisert i BIL 4 - 2005.
Egentlig skjønner jeg at tyskerne fremdeles har en helt annen kred i denne delen av markedet enn en tilsvarende Volvo, for halve vitsen med å gå på treningsstudio og utvikle overkropper er jo å vise det fram. En R-Volvo skryter ikke av at den er den kraftigste og raskeste personbilen derfra noensinne. Visst er det gjort ting med den, men ikke mer enn man kan gjøre med ganske greit ekstrautstyr på en vanlig modell.
Det er først når du begynner å leke deg med chassisinnstillinger, kjenner at motoren reagerer med en gang du er nær gassen og ikke trenger noen computerstyrt betenkningstid, når du kjenner solide G-krefter i alle retninger (ikke minst takket være Brembo bremsene) og føler at elektronikken i firehjulsdriften begynner å jobbe for lønna at det aner deg at dette er ganske spesielt.
Men du må ha vett til å begripe det, for det syns ikke, ikke inni heller. Sobert og nøkternt men ikke antydning av hi tech før du begynner å lete. Og selv når du har funnet navigeringsskjermen og systemet for håndfritelefon er du fremdeles milelangt unna tyskernes imponator-oppbyggende finesser. Takk og pris vil nok noen si. Det eneste åpenbare utbyttet du har av investeringen er en litt mer solid motorlåt. Men selv der skal man være ganske spesielt motormusikalsk for å vite at det er noe spesielt.
Aldri før har vel Volvo bygget noe som til de grader både kan brukes til Oslo-Monte Carlo i et jafs, og til å hente en skokk møkka-unger i barnehagen med.
Volvo V70R
Pris: kr. 876.900,-
Motor: 5-sylindret rekkemotor m/turbo og variable ventiltider. 2521 ccm. 220 kW (300 hk) v/5500 o/min. 400 Nm v/1950- 5250 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 471 x 180 x 151 cm. Akselavstand: 275,5 cm. Egenvekt m/fører: 1782 kg. Tillatt totalvekt 2220 kg.
Dekk: 235/45WR17.
Bagasjerom: 485 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 5,9 sek.
Toppfart: 250 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,07 l/mil.
CO2-utslipp: 256 g/km