Volvo V70 XC AWD

Volvos siste fremstøt på stasjonsvognfronten viser egenskaper vi normalt ikke forbinder med svenske herregårdsvogner.

Publisert

Først publisert i BIL 12 - 1997.

Volvo V70 XC AWD, hvor XC står for Cross Country, skal blant annet lokke til seg dem som er lei av å kjøre terrengbiler – Sport Utility Vehicles (SUV). Volvo mener, og jeg er tilbøyelig til å være enig, at disse bilene tilbyr høyt drivstofforbruk, dårlig kjørekomfort og dårlig akselerasjon, uten at de byr på bedre plass enn en vanlig stasjonsvogn.

Volvo har hevet V70 XC 2,6 cm, noe som gir en bakkeklaring på 16,6 cm. Ikke nok til å prøve seg for langt utenfor allfarvei, men tilstrekkelig for de flestes behov. Bortsett fra bakkeklaringen er det bare det kosmetiske som skiller bilen fra den vanlige V70 AWD. Normalt trekker Volvoen mest på forhjulene og fordeler kraften bakover når behovet for mer grep melder seg. Foran sørger Volvos antispinnregulering TRACS for å holde kontroll, og på bakakselen – som kommer fra V90 – sitter en differensialsperre. Under oppbremsing sørger et frihjul for å skille for- og bakaksel slik at ikke bakhjulene blokkeres hvis en skulle bremse så hardt at forhjulene blokkerer, og gjør det mulig å bruke samme ABS som på forhjulsdrevne S/V70-modeller.

Å spinne av gårde er derfor svært vanskelig. Også i hastigheter over 40 kilometer i timen, hvor systemene ikke lenger trer inn, er bilen stabil. Selv på grusvei er det vanskelig å få bakenden til å skli ut, noe som virker lovende for kjøring på vinterføre. En flat dreiemomentkurve og automatgear bidrar nok med sitt til at bilen oppfører seg så pent. På tørr asfalt oppviser Volvoen en tendens til svak understyring når svinger blir tatt i litt entusiastisk hastighet, men litt mer trykk på gasspedalen får bilen til å komme på rett kjøl. Og dette er faktisk en bil det er gøy å kjøre litt entusiastisk med når forholdene tillater det, selv om potensielle kunder kanskje ikke kjøper bilen akkurat til det formålet.

Rask, men rolig
En fare med god kjørekomfort er at du ikke merker farten så godt. Og med rekkefemmeren på 193 hk har det lett for å gå litt fort. Vindsus gjør seg ikke bemerket før ved ulovlig motorveifart.

Cross Country er en relativt tung bil med en vekt på 1688 kg, men holdes farten oppe, sørger et dreiemoment på 270 Nm hele veien fra 1800 til 5000 o/min at det er nok krefter til disposisjon. Turboforsinkelse er stort sett fraværende, men det går an å overraske motoren, og gir du gass brått kan den forventede akselerasjonen utebli i et halvt sekund.

Styringen er ikke Volvoens sterkeste side. Den er ikke upresis, men føles litt lett og myk, som om det sitter en liten støtpute mellom hjul og ratt. Dette gjør det enkelt å holde kontrollen på rufsete vei, men samtidig fjernes føreren noe fra det som skjer.

Forsiktig styling
Fjæringen er myk, uten å bli løs. I svinger krenger bilen derfor en del, men det skjer så kontrollert at det ikke føles ubehagelig. Hull og humper blir taklet på en utmerket måte. Bremsene er lette å dosere og viser ingen tegn til å gi seg selv når de blir en smule varme.

XC har fått "tøffere" støtfangere med grå plastinnlegg og i grillen har kromlistene måttet vike for sort plast. Interiøret er identisk med en vanlig V70, men setene er trukket med et lerretstoff og skinn, noe som i følge Volvo skal fremheve det robuste preget ved bilen. I tillegg får du litt treverk med på kjøpet. Volvo sikter høyt, og prisen er deretter. I Norge må du forvente å betale vel 615.000 kroner for en V70 XC. Hovedutfordrer vil nok være Audi A6 2.8 Quattro, men også Subaru Outback og Jeep Grand Cherokee er sannsynlige konkurrenter. Stadig flere bilprodusenter hiver seg på SUV-bølgen og Land Rover Freelander og Mercedes M-Klasse vil, i alle fall i USA, være modeller XC skal bryne seg mot.

DETTE ER VOLVO V70 XC AWD:
Sylindervolum: 2435 ccm
KW(hk)/omdr.: 142(193)/5100
Nm/omdr.: 270/1800-5000
Dekk: 205/65VR15
Lengde: 473,0 cm
Bredde: 176,0 cm
Høyde: 148,5 cm
Akselavstand: 266,0 cm
Egenvekt: 1688 kg
Aks. 0-100 km/t: 8,7 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk by (EU-97): 1,56 l/mil
Forbruk landevei: 0,82 l/mil
Forbruk gjennomsnitt: 1,09 l/mil
Pris: 615.000,-

Powered by Labrador CMS