-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Volvo XC70 D5 AWD
Dieselmotoren med sitt mektige dreiemoment passer perfekt til Cross Country-utgaven av V70.


Volvo XC70 D5 AWD
Volvo XC70 D5 AWD
Først publisert i BIL 3 - 2003.
Firehjulsdriften i XC70 er av det lette slaget, det vil si at det normalt er mest drivkraft på forhjulene, og en silikonclutch overfører moment til bakhjulene når det oppstår hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel. Når All Wheel Drive, AWD, som Volvo kaller det, kombineres med både automatgear og dieselmotor er ekvipasjen nærmest ideell som trekkvogn. Her kommer maksimalt dreiemoment allerede fra 1750 o/min., det vil si at trekkkraften er på topp i de hastighetsområder vi normalt kjører mest på norske veier.
Dieselmotoren jobber lett og uanstrengt, og med bistand fra en behagelig lettrykksturbo går null til hundre unna på 11,5 sekunder – et par sekunder tregere enn for den 300 kg lettere S60 med samme motor. At forbruket er gunstig i moderne dieselmotorer, er velkjent. Forbruket på 0,85 liter/mil ved blandet kjøring må ses på bakgrunn av at bilen med fører veier over 1,8 tonn.
Støyen er heller ikke noe vektig argument mot en moderne dieselmotor. Ettersom vi fikk anledning til å kjøre bilen på noen av vinterens kaldeste
dager,kunne vi riktignok slå fast at motoren høres ikke helt god utnår vi drar den i gang ved 25 minus, men allerede etter et minutt eller to er motorlyden normal. Her er det grunn til å minne om vår sammenligning mellom Volvo S60 D5 og S60 2.0T for et år siden (Bil nr 3/2002). Både under akselerasjon og ved landeveiskjøring 80 km/t målte vi helt identiske støyverdier i de to bilene.Det er bare ved tomgang vi leser av merkbart mer støy fra dieselmotoren, nemlig 49 dBA mot 42 dBA fra bensinmotoren. Dessuten er en annen komfortfaktor ulik – dieselmotoren vibrerer en del på lave turtall.
VOLVO XC70 D5:
Motor: 5-sylindret. Sylindervolum: 2401 ccm. Effekt: 120 kW (163 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 340 Nm v/1750-3000 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 5A.
Dekk: 215/65R16.
Mål: Lengde: 473,3 cm. Bredde: 186,0 cm. Høyde: 156,2 cm. Akselavstand: 276,3 cm. Sporvidde f/b: 161,1/154,8 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1846 kg. Tillatt totalvekt: 2220 kg. Maks vogntogvekt: 4020 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 485 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 11,5 sek
Toppfart: 195 km/t
Forbruk bykjøring: 1,14 l/mil
Forbruk landevei: 0,68 l/mil
Forbruk snitt: 0,85 l/mil
CO2-utslipp: 226 g/km
Pris: kr. 577.795,-
Forbruk i følge 99/100/EU.