Volvo XC70 D5 Ocean Race: Kong Vinter

Volvo har alltid vært vinterbilen for mange nordmenn. Nå er det mer hold i det enn på lenge.

Publisert Sist oppdatert

Volvo XC70

Først publisert i BIL 2/3 - 2006.

For en som er oppvokst i baksetet på Volvo er dagens Volvo-image litt fremmed. Volvo var trauste, firkantede arbeidshester som aldri sviktet. Sportslig, snerten og lekker har vært fremmede begrep. Men her har det skjedd ting. Blant annet får man i dag Volvo med grom V8-motor, og en ny og lekker coupé-cabriolet er på vei.

Det er seks år siden crossover-modellen XC70 kom, og den er oppdatert flere ganger. Siste nytt er ekstra krefter i dieselmotoren, en økning på 22 hk og hele 60 Nm. Samtidig har gearkassene i D5 blitt sekstrinns, og AWD-systemet er modifisert for kjappere inngripen når det behøves. Selv om det fortsatt ikke er en terrengbil, gjør 20 cm bakkeklaring at de aller fleste hytteveier forseres uten problem. Normalt står forhjulene for 95% av fremdriften, men opptil 50% kan ved behov sendes til bakakselen.

XC70 viser seg som en ypperlig langturbil, særlig på vinterføre. Vår bil hadde det såkalte Four C-systemet som blant annet justerer demperne og stabilitetskontrollen elektronisk. Man merker ikke at det er der, men det fungerer utvilsomt meget godt. Knappen hvor man kan velge mellom sports- eller komfort-setting er mindre viktig – den blir nok uansett stående fast i komfort-setting.

Argumentene for å velge den femsylindrede bensinmotoren med 210 hester er kraftig svekket. Dieselmotoren er blitt en skikkelig kraftpakke med frisk respons. Kanskje gir den vel mye lyd fra seg under sterk akselerasjon, men ved normal kjøring er støynivået lavt. Samarbeidet med automatkassa er godt, og man kan velge gear manuelt om ønskelig. Faktisk er XC70 med D5-motoren en inspirerende bil å kjøre.

Noen svakheter kan man likevel trekke frem – for eksempel er styringen like dvask og ufølsom som i en del SUVer, og bakseteplassen er ikke noe å skryte av. Men i forsetene er ergonomien på topp, og en heldags kjøretur bak rattet er slett ikke å forakte. TVen som var inkludert i vår bil fikk vi liten glede av, siden den kutter bildet straks man kjører. Men det er kjekt å ha i køen til vaskehallen, om ikke annet.

Spranget opp til storebror XC90 med samme motor er drøyt 70.000 kroner, og det frister nok mange. Og går man den andre veien er V70 med samme firehjulsdriftssystem og motor rundt 40.000 kroner billigere igjen. Volvo har virkelig dekket opp det lukrative markedet for smekre stasjonsvogner med diesel og firehjulstrekk på en ypperlig måte. I tillegg fås V50 AWD med T5 bensinmotor.

Kort om bilen:
Pris, basis: kr. 593.900
Pris, prøvekjørt: kr. 701.190
Motor: Femsylindret rekkemotor med turbo. 2401 ccm. 136 kW (185 hk) v/4000 o/min. 400 Nm v/2000-2750 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 473 x 186 x 156 cm. Akselavstand: 276 cm. Egenvekt m/fører: 1794 kg. Tillatt totalvekt: 2220 kg.
Dekk: 215/60R17.
Bagasjerom: 485-1641 liter (VDA).
Tankvolum: 68 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 10,0 sek
Toppfart: 205 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,85 l/mil
CO2-utslipp: 224 g/km

Powered by Labrador CMS