Volvos nye V90.

Volvos nye V90.

Volvos nye V90.

Volvos nye V90.

Volvos nye S90.

Volvos nye S90.

Volvos nye S90/V90.

Volvos nye S90/V90.

Volvos nye S90/V90.

Volvos nye S90/V90.

Volvos neste folkebil

Med S90/V90 forsøker Volvo både å være premium i verden og folkelig i Norge. Det kan vise seg å bli en suksessoppskrift.

Publisert Sist oppdatert

Volvo har så store ambisjoner med S90/V90 i Norge, at den nye bilen kan bli Volvo mest kjøpte i år, selv om ikke en eneste kunde så langt har fått bilen de har bestilt.

– Målet er å selge 2000 biler i år og opp mot 3000 neste år, sier en fornøyd Øystein Herland, Volvos norske importdirektør. Og det av en bil som Herland tror kundene i gjennomsnitt kommer til å betale mellom 650.000 og 700.000 kroner for.

Burde kostet mer?
– S90/V90 er ingen dyr bil. Den burde kostet mye mer. Vi har tross alt solgt massevis av V70 til 600.000 kroner, fortsetter Herland.

Til orientering prisstarter S90 på 449.000 kroner. Legg på 20.000 kroner, og stasjonsvogna er din.

De aller første S90 er allerede i Norge, og kundebiler er på vei inn. Produksjonen av stasjonsvogna har også startet nå, men de første stasjonsvognene kommer ikke før mot slutten av august eller tidlig i september.

Herland mener at sedanmodellen nå er blitt mer attraktiv, og at opp mot en av fem som kjøper ny, stor Volvo vil velge den.

Dropp sedanvarianten
Etter å ha kjørt begge er ikke jeg i tvil. Skygg unna sedanmodellen. Pristillegget er for lite til at sedan kontra stasjonsvogn er noe tema. Dette handler ikke bare om plass til bagasje, men for mange like mye om design og ikke minst om verditap den dagen bilen byttes inn. En stor og lettstablet stasjonsvogn vil alltid være mer attraktiv enn tungstablet sedan i bruktmarkedet.

Du får ha meg unnskyldt, Herland, men utgåtte S80 levde ikke bare i skyggen av V70, men bortimot i det totale mørket. For Volvo er sedanvarianten først og fremst viktig i USA og Kina.

Flott på alle måter
V90 er ikke bare flott å se på, men også flott innvendig, enkel uten å se billig ut med iPad-stor skjerm til styring av de aller fleste funksjoner. Å bruke berøringsskjerm framfor å legge funksjonene til styrehjul på midtkonsollen, slik Audi, BMW, Mazda og Mercedes gjør, forsvarer Volvo med at de aller fleste forholder seg til berøringsskjermer i hverdagen og at det derfor er mest logisk å velge det samme i bilen.

Det meste av teknikk i S90/V90 er hentet fra suksess-SUV-en XC90. Med unntak av den minste dieselmotoren, er motorer og drivlinjer identiske.

Det betyr tre dieselmotorer (150/190/235 hk) og to bensinmotorer (254/320 hk), alle firesylindrede med to-liters motorvolum. Som i XC90 ladehybridiseres både S90 og V90 (407 hk), men Volvo vil ikke si når det skjer. De vil heller ikke si noe om når en mer høyreist Cross Country-variant er på plass, men også den kommer.

Prioriterer komfort
Etter å ha kjørt V90 gjennom det andalusiske landskapet på alt fra strålende motorvei til elendige bygater, og i forkant av den internasjonale lanseringen ha rattet en S90 gjennom en tett befolket Oslo-forstad, er jeg ikke i tvil om at selv med mulighet til sportslig oppsett av både chassis, styring og gasspådrag, eller valg av individuelt oppsett, lander jeg på komfortinnstillingen. Der trives bilen best, og i det modus har de som befinner seg om bord det også best.

Med andre ord handler Volvo fortsatt om kjøredynamikk tilpasset godt voksne mennesker med referanser andre steder enn i de mest kjøreglade, tyske venstrefilsbilene. Ikke det at du ikke kan ha det fint bak rattet i over 200 km/t i Volvoen, T6-utgaven med 320 hk tar deg raskt dit, det er bare ikke den type kjøring Volvos store gross av kunder ønsker å bli identifisert med.

Laster litt mindre
Volvo stasjonsvognkunder er vant til mye lasteplass fra den gang det var mulig å frakte en åtte fots Pioner-jolle inne i en 245. Selv om det er lenge siden Volvos stasjonsvogner så ut som om de var tegnet med linjal, er det fortsatt mye plass der bak.

Om det skulle vise seg å være kritisk at V90 laster 55 liter mindre volum med bakseteryggene lagt ned enn V70, får du heller sjekke ut Skoda Superb, den laster innpå en halv kubikkmeter mer med baksetene nedslått.

Velg diesel
Om du synes diesel er noe svineri, bør du likevel seriøst vurdere dieselmotor om Volvo V90 står øverst på ønskelista. Mine favoritter er D4 og D5 med 190, alternativt 235 hk. De er ikke bare råsterke, men reagerer umiddelbart når det trengs. Kryss av for 4x4 og åtte trinns automatgirkasse. Det må man jo ha i Norge.

Volvo omtaler S90/V90 som semiautonome biler, som betyr at du holder i rattet, mens bilen ordner det meste av kjøringen selv, i det minste på motorvei.

Tja, det stemte dårlig i Spania. Min erfaring med eksempelvis nye Mercedes E-klasse og særlig Tesla, er at disse har flyttet grensen mot selvkjør lengre fram på veien enn Volvo.

Hva med blindsonen?
Jeg vet at sikkerhet er høyt prioritert hos Volvo-eiere. Her er det neppe noen grunn til å bli skuffet. Selv om bilene ikke er testet av Euro NCAP ennå, sa testorganisasjonen om storebror XC90 at det var en av de aller sikreste biler de noen gang hadde testet.

Men når sikkerhet er så viktig for Volvo må det være lov å spørre om hvorfor blindsonevarsling er ekstrautstyr halvannet tiår etter at Volvo som en av de første i verden tok teknologien i bruk på V70 og derigjennom tvang resten av bilindustrien til å ta blindsonene på alvor.

Kilde: OFV. * Gjelder utgående modell. Ny er på vei inn.

Volvo V90 og konkurrenter:

Volvo V90 D4 AWD

Audi A6 Quattro

BMW 5-serie xDrive

Mercedes E-klasse 4MATIC *

Pris564.000,-591.000,-596.300,-612.500,-
L/B/H494/189/148494/187/146491/186/146491/185/151
Motor190 hk (D)190 hk (D)190 hk (D)170 hk (D)
Moment400 Nm400 Nm400 Nm400 Nm
Forbruk0,48 l/mil0,50 l/mil0,48 l/mil0,55 l/mil
CO2129 g/km132 g/km127 g/km143 g/km
Vekt1742 kg1797 kg1840 kg1880 kg
Tilhengervekt1800 kg1800 kg2000 kg2100 kg
Powered by Labrador CMS