Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge
Volvo XC90 T8 Recharge

Prøvekjørt:

Volvo XC90 T8 Recharge – Siste kapittel

Volvo avslutter XC90 med stil. 456 hester i kombinasjon med luftfjæring kler bilen.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 2-2022

Volvo skriver på siste kapittel i historien om andre generasjon av XC90, premium-sjuseteren som rullet ut fra Torslanda-fabrikken nord for Göteborg ved inngangen til 2015 og ble forhåndssolgt ic 1927 First Edition-eksemplarer for å markere Volvos start som bilprodusent i 1927.

Når tredje generasjon slippes mot slutten av året, vil modellen fortsatt være Volvos største og flaggskipet, men navnet blir endret og det vil også komme en for Norge svært interessant el-variant.

Økt rekkevidde

Det skal Volvo ha at de avslutter dagens XC90-generasjon med stil. Fra 2022 terminerer Volvo alt som ikke kan lades i Norge, hvilket for XC90 betyr at kun én variant står igjen: T8 Recharge.

For å holde interessen for bilen oppe og for å imøtekomme kravet om lengre elektrisk rekkevidde, er også XC90s batteripakke energiinnholdsøkt fra 11,6 til 14,9 kWt hvilket betyr økt WLTP-rekkevidde fra 46 til 69 km.

Elektrisk rekkevidde avhenger naturligvis av temperatur, kjøreforhold og kjørestil, så jeg fikk 48 km ut av pakken. Dette er nok ganske nær den virkelige verden for eiere av bilen.

XC90 kjøpes primært ikke inn for å brukes til shopping i nærmiljøet. Siden den er en typisk langtursbil betyr forbruk med tomt batteri mer, og da er det ikke snakk om oppgitte 0,13 liter per mil, men 0,76 liter/mil som jeg endte på etter bortimot 100 mil med forholdsvis snilt pådrag.

Nå 456 hk

Mer har skjedd for å holde XC90 varm. T8 begynte som 400 hk hybrid hvor effekten økte til 407 hk da den ble ladbar, deretter effektredusert til 390 hk før effekten nå er skrudd opp 456 hk og hele 709 Nm i moment.

Den økte effekten og momentet tas ut via elmotoren for å redusere forbruk og utslipp. Den tverrstilte 2-literen (med turbo og kompressor) som befinner seg i alle fossile Volvo-modeller fra S60 og oppover, er ikke effektøkt med mer enn sju hk siden 2018. Elmotoren sørger for bakhjulsdriften.

Rakettrask

Nettopp det at den drøyt 2,2 tonn tunge bilen tar deg til 100 km/t på 5,4 sekunder (5,8 før oppgraderingen), oppleves som om Volvo har montert inn en rakett i hekken, og jeg mistenker at de har gjort dette for også å måle krefter med store elbiler som eksempelvis Tesla Model X.

For XC90 har mange fellesnevnere med nevnte Tesla, som eksempelvis utvendig lengde på oppunder fem meter, grei plass til inntil sju fordelt på tre seterekker og luftfjæring (tilvalg priset til 20.800 kroner).

Fartssperre

Det høye motoreffekten og raske akselerasjonen gjør likevel ikke XC90 til noen sportsbil. Her er det heller Mercedes som er konkurrent og ikke BMW eller Jaguar. I Volvo skal du først og fremst ha det trygt og komfortabelt, toppfarten sperres, som på alle Volvoer nå, på 180 km/t mot toppfart på 230 km/t bare for et drøyt år siden.

I Volvo skal du først og fremst ha det trygt og komfortabelt

Selv økt rekkevidde kunne ikke forhindre at Volvo fikk et realt avgiftspåslag – rundt 45.000 kroner – ved inngangen til 2022. Det sendte prisen på rimeligste XC90 oppunder millionen, og med utstyr pakket i Pro Edition og R-Design tilkommer 200.000 kroner ekstra som inkluderer 21.900 kroner i oppgradert lyd fra Bowers & Wilkins, massasje i setene foran (7400 kroner ekstra, bare å krysse av med en gang) og nevnte luftfjæring.

Luftfjæring koster det hvite i øyet å fikse om det tar kvelden, og det gjør den gjerne etter noen tid, men har nærmest ubeskrivelig effekt på komforten.

Langtursbil

Etter 44 mil sammenhengende kjøring, kunne jeg like gjerne fortsatt i nye 44 mil. Volvos seter er blant de beste å sitte lenge i og det er lett å finne optimal kjørestilling. To sitter også veldig bra i andre seterekke mens midtsetet her nærmest er som et nødsete å regne. De tre setene i andre seterad lengdereguleres individuelt.

Volvo opplyser at tredje seterekke først og fremst er der for dem som ikke rager mer enn 170 cm over underlaget de står på.

Bagasjerom som seng

Volvo har alltid vært kjent for å laste mye bagasje. Mange har gode minner om hvor mye det lot seg gjøre å laste inn i en 145/245 for ikke å snakke om stasjonsvognene av 700/900 (V90)-serien.

Selv med alle seteradene i bruk, går det 262 liter inn der bak. Volvo oppgir ikke lastevolumet for bilen som 5-seter, men som 2-seter nærmer volumet seg to kubikkmeter. Lastelenden som 5-seter målte jeg til 136 cm meter og som toseter til hele 206 cm hvilket betyr at bilen uten problemer kan brukes som nødseng for to på tur utenfor allfarvei.

Nå skal jeg være forsiktig med å anbefale XC90 til terrengkjøring. Selv ikke løftet til høyeste bakkeklaring (22,3 cm) tar Volvo opp konkurransen med Land Rover/Land Cruiser i framkommelighet.

Om det er noe som savnes? Ja, den elegante girvelgeren i krystall fra Orrefors som var standard i toppmodellen ved lansering. Joda, den kan fortsatt leveres og jeg savnet den i testbilen. Ikke fordi det betyr noe i praksis, men krystallgirvelgeren er på en måte det svenske svaret på britenes champagneglass i baksetearmlenet på biler som koster firegangen Volvo-prisen.

Skittent ryggekamera

Når Volvo tross alt har gjort mye for å dekke behov jeg ikke ante jeg hadde, forundrer det at de ikke klarer å holde ryggekameraet rent. Snø og regn sørger for å skitne til kameraet etter få kilometers kjøring der det befinner seg åpent plassert midt på bakluka.

Mercedes og VW har eksempelvis skjult kameraet bak et lokk når det ikke brukes og andre igjen spyler det rent sammen med bakrutespyleren.

BilAutofil tok opp temaet allerede på lanseringen i Stockholm for sju år siden, så det er lov å håpe at Volvo gjør noe med det på neste XC90.

Ladbare hybrider har så langt i år falt som en stein på registreringsstatistikken og er i skrivende stund ned 80 prosent. Sånn sett står Volvo XC90 igjen som «vinner» og har klatret fra åttende- til andreplass på listen over de mest populære ladehybridene.

VI SYNES

Volvo XC90 er først og fremst en komfortabel, sikker og svært rask langtursbil med begrenset el-rekkevidde.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Volvo XC90 T8 Recharge

Pris billigste*Kr. 990 000
Pris testbil*Kr. 1 176 665
Motortype1969 ccm, R4, turbo
Effekt/moment310 hk/400 Nm
Elmotor146 hk/309 Nm
Samlet effekt456 hk/709 Nm
Batteri14,9 kWt
Lading AC3,5 kW
Drivlinje8A, firehjulsdrift
0-100 km/t5,4 sek
Toppfart180 km/t
El-rekkevidde69 km
CO2/NOx30 g/km - 5,0 mg/km
Bensinforbruk, oppgitt0,13 l/mil
Bensinforbruk, tomt batteri0,76 l/mil
Dimensjoner (L/B/H)495/193/178 cm
Akselavstand298 cm
Bilvekt2222 kg
Bakkeklaring22,3 cm**
Tilhengervekt2350 kg
Bagasjerom262 - 1816 liter
Drivstofftank:71 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
MiljøklasseB
Euro NCAP5 stjerner (2015)
*Kundepris **Luftfjæring
Kilde: OFV/produsent/Statens vegvesen

Powered by Labrador CMS