-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rolls-SUV nærmer seg
Rolls-Royce Cullinan testes nå i de kalde strøk, så den blir klar for norske hytteturer neste år.
Nordmenn elsker SUV, og de senere år har de tradisjonelle premiummerkene tatt en stadig større del av nybilsalg-kaka.
De fem premiummerkene Audi, BMW, Lexus, Mercedes-Benz og Volvo har til sammen over en tredel av nybilmarkedet.
Dette har naturligvis Rolls-Royce fått ferten i, all den tid de er en del av det som i januar var Norges nest mest solgte bilmerke; BMW.
Kombinerer vi premium og SUV – og naturligvis firehjulsdrift – er det en oppskrift som treffer mange nordmenn, og her kommer altså Rolls-Royce’ nye SUV inn i bildet. Dette blir jo en skikkelig Norges-bil, som kan by på alt dette i en stor og forhåpentligvis relativt elegant pakke.
Det eneste som mangler for at titusenvis og ikke bare tusenvis av nordmenn skal storme til sin nærmeste Rolls-Royce-forhandler i blåøyd entusiasme, er en elektrifisert drivlinje*.
Men de har nok mye å glede seg til, de mange nordmenn som klør i sjekkheftene etter å få kloa i den diamant-oppkalte Cullinan.
Om det blir det endelige navnet vites ikke, men det er det vi har å forholde oss til inntil videre.
En helt ny plattform danner grunnlaget for både Cullinan og Phantom-etterfølgeren lengre frem i tid. Et nytt understell og fjæringssystem sørger for maksimal komfort på de verste hytteveiene.
Under panseret sitter etter alt å dømme en oppdatert versjon av dagens 6,75-liters V12-bensinmotor, sannsynligvis med en effekt på rundt 475 hestekrefter.
«Tilstrekkelig», som det heter på Rolls-Royce’k.
For enkel adgang til barneseter og den slags i baksetene er bakdørene hengslet i bakkant, akkurat som på Phantom.
Cullinan ser ut til å dra med seg mye av Phantom-designspråket også. Mer kantete enn den mindre Ghost, for eksempel.
Akkurat nå foregår vintertestingen av Cullinan et eller annet sted ved polarsirkelen. Men dette var i og for seg ingen stor hemmelighet, ettersom Rolls på forhånd ville piske opp den norske interessen ytterligere ved å forhåndsannonsere hvor bilen skal testes.
Neste runde er i Midtøsten senere i år.
Cullinan er ventet å komme på markedet neste år, men er du gira nok er det bare å ta turen innom Goodwood, hvor Rolls-Royce har sitt hovedkvarter. Jeg er sikker på at de tar imot bestillinger allerede.
Bare du har penger nok, og det har vel nordmenn?
*: Rolls-Royce leker med tanken om en ladbar hybrid (og har tidligere vist elektriske konsept), men har droppet dieselmotorer. Ikke smooth nok for RR-glade nordmenn, sies det.