Facelift og teknisk nyvinning

Skoda Superb er antagelig noe av det nærmeste man kommer den perfekte familiebilen. Nå skal den fornyes.

Publisert

Superb ble opprinnelig lansert i 2001 og har siden vært gjennom to generasjonsskifter – det siste i 2015.

Bilen er blant de største i segmentet – ikke minst er benplassen i baksetet så enorm at du skal lete lenge for å finne noe tilsvarende, selv i langt dyrere konkurrenter.

Siden bilene fotografene i Automedia har kommet over her er nærmest umaskerte, kan vi regne med at de designmessige endringene blir beskjedne når modellen nå skal gjennom sin midtlivs overhaling.

Noen endrede detaljer, nye farger, nye interiørmuligheter og nye tilbud på utstyrsfronten er hva du kan forvente. Dessuten nye motorer som tilfredsstiller de stadig strengere utslippskravene produsentene må forholde seg til.

Men én ting er imidlertid spesielt interessant for oss nordmenn. For første gang lanserer nemlig Skoda en ladbar hybrid.

Hva slags betegnelse Skoda velger å benytte på sine hybridmodeller er foreløpig usikkert, men Green E er kanskje ikke noe dårlig tips?

Ifølge en kilde hos Skoda som nylig var på norgesbesøk får den ladbare hybridutgaven av nye Superb en teoretisk rekkevidde på ren eldrift på rundt 70 kilometer.

Dermed vil den komme gunstig ut i det norske avgiftssystemet som krever minimum 50 km el-rekkevidde for å oppnå fullt vektfradrag for ladbare hybrider.

Det er over fire år siden vi spekulerte i en hybridutgave av Superb, men faren for intern kannibalisering har nok medført at den tsjekkiske VW-armen har måtte vente med innføringen til nå.

Passat var i fjor Volkswagens nest mest solgte modell i Norge, og den ladbare hybrider sto alene for 2/3 av salget. Det kan endre seg når Skoda lanserer en ny konkurrent mot slutten av året.

Powered by Labrador CMS