-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Dodge Viper SRT-10
I likhet med Lamboen er dette en åpen toseters supersportsbil med V10-motor, men mens italieneren har kraftkilden rett bak føreren, sitter motoren foran på amerikaneren. .
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
Et slagvolum på hele 8,3 liter sørger for den rette gromlyden, og det er hele 711 Nm dreiemoment å rutte med, i tillegg til de 506 hestekreftene
Vipern er lang og lav, og ser mer ut som en skikkelig amerikansk muskelbil enn en sportsbil. Og det inntrykket beholdes når man tar den ut på banen – den føles som en stor bil, hvor mye av vekten er foran.
Under hard nedbremsing er den litt urolig, og gjennom svingen kan den være litt vanskelig å holde på linja. Men motoren er mektig, med et overbevisende trøkk fra lave turtall og oppover.
Gearspaken har en litt lang vandring, og får stå ganske i fred siden motoren har så voldsomt drag.
Det morsomste med Vipern er kanskje når man drar på skikkelig langs rettstrekkene med den voldsomme lyden fra motoren foran og eksosrørene som kommer ut rett foran bakhjulene.
Motor: V10, 8285 ccm
Effekt: 506 hk v/5600 o/min, 711 Nm v/4000 o/min
0-100 km/t: 4,0 sek
Toppfart: 305 km/t
Vekt/effekt: 1565 kg/506 hk = 3,1
Rundetid: 1:13,6 sek
Pris: kr 1.995.000
- Til hovedartikkel SPC 2006- Akselerasjonstester
- Rundetider