Fremtiden er kompakt

Elon Musk har antydet at en kompaktmodell ligger i Teslas fremtidsplaner. Vår illustratør gir oss sitt syn på fremtiden.

Publisert Sist oppdatert
Tesla Model C
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien

Det var under et besøk i Kina i 2018 at Elon Musk første gang antydet at en bil i klassen under Model 3 ligger i fremtidsplanene. Han viste sågar frem en vag skisse av en småbil.

Senest i sommer antydet Musk at med Model 3 til 38.000 dollar, hadde han behov for en billigere modell:

– Det er nødvendig å gjøre bilen tilgjengelig for flest mulig. Så det som bekymrer meg mest nå er at våre biler ikke er rimelige nok. Det må vi fikse, sa han på en av sine utallige tweets.

En slik bil, med prosjektnavn Model C, vil være svært viktig om Tesla skal bli en virkelig volumprodusent.

Han har blandet inn både Kina- og Europa-produksjon i pratingen om junior-modellen – og har snakket konkret om en «smaller European style hatchback».

Men han har også snakket Kina-spesifikk modell og at han ønsker en bil som er spesialbygget for det markedet, og der gjorde han noe interessant på tross at han vil etablere et «Flag of China» designsenter der (som også skal utvikle globale produkter).

Helt tilbake i januar dukket dette opp: @elonmusk talked abt creating a Chinese design center to design EVs for the global market. Now @Teslacn is openly asking designers & even nonpros to design a “China-style” EV & submit their works for job review. Tesla is expanding its footprints in the biggest auto market‘

Musk inviterte altså hvem som helst til å komme med forslag.

Han har heller ikke sagt noe endelig om hva som skal produseres ved fabrikken i Berlin. Det er ikke urimelig å spekulere på at denne prototypen er noe han har hatt liggende i skuffen lenge og nå har hentet frem i forbindelse med oppstarten i Tyskland.

Mens Model 3 i USA er priset fra rundt 38.000 dollar, antydes en prislapp på under 25.000 for Model C i rimeligste utførelse – kanskje helt ned mot 20.000.

Selv om Musk for et par år siden antydet at en slik modell kunne realiseres innen fem år, tror vi den ligger vesentlig lengre frem i tid – etter Model Y, Roadster, Semi og den fullvoksne pickupen.

Om den i det hele tatt realiseres. Med Elon Musk vet man aldri hva som dukker opp bak neste sving.

Powered by Labrador CMS