-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Tall og trender
Stille på nybilfronten
Februar ble svak, men ikke katastrofalt dårlig. Likevel sier tallet knapt noe om ordreinngangen. Et overveldende antall av de 7439 nyregistrerte personbilene i forrige måned er bestilt langt tilbake i tid.
Etter at januar viste seg å være dårligste registreringsmåned siden desember 1962, må vi tilbake til 2009 for å finne dårligere februartall. Men nedgangen var ikke mer enn 8,7 prosent fra svake februar i fjor.
Fordi de fleste av februar-registreringene tilskrives salg som ligger mange måneder tilbake i tid, sier de lite om hvordan bilåret 2023 kommer til å utvikle seg videre. Svært mange av importørene vedgår at det er stille på kontraktfronten, men at etterslepet fra fjoråret kommer til å jevne ut tallene.
Tesla står for det store overraskelsesmomentet så langt i 2023. Først dumpet de prisene på volumselgerne Model 3 og Model Y i januar, for så å levere ut 1271 Model Y i februar mot sju (!) biler i samme måned i fjor. Nær hver sjette nye bil på veien i februar var en Model Y og hver femte en Tesla. Tesla ble også det mest kjøpte bilmerket foran Volkswagen, mens det er akkurat motsatt akkumulert.
Tesla opererer for tiden med korte leveringstider på bestselgeren og har i tillegg biler på lager for umiddelbar levering.
Takket være en last med elektriske bZ4X nær doblet Toyota volumet i februar. Toyota gjør det også bra med de fossile små SUV-ene Yaris Cross og Corolla Cross, sistnevnte riktignok litt mindre enn den tidligere storselgeren Rav4, men også betydelig rimeligere.
De elektriske bilene spiser stadig mer av totalvolumet og endte på 83,1 prosent i februar, opp 7,5 prosentpoeng fra i fjor. Taperne er ladehybrider, bensinbiler og dieselbiler, mens andelen hybrider er svakt opp. Ladbare dieselhybrider er det kun Mercedes-Benz som tilbyr i Norge.
Antall eierskifter var litt lavere enn i januar, men litt opp målt mot samme måned i fjor. I skrivende stund ligger det 71.000 brukte personbiler på finn.no.
Nøkkeltall februar 2023 (februar 22)
* Elbiler: 83,1 % (75,6 %)
* Hybrider: 5,5 % (4,6
%)
* Ladehybrider: 7,0 % (10,4 %)
* Dieselbiler: 3,0 % (4,7 %)
* Bensinbiler: 1,4 % (4,7 %)
* 4x4: 57,1 % (61,8
%)
* Eierskifter: 38.414 biler (+2,3
%)
* Bruktimport: 239 biler (-76,4
%)
Seks av ti skal ha 4x4
Trangere tider ser ikke ut til å påvirke bilkjøpernes lyst til å velge modeller som drar på alle hjul. Nå skal det sies at Tesla påvirker andelen sterkt med sine høye volum. Også Toyota, Volkswagen og Volvo bidrar sterkt slik at de fire merkene i sum stod for nær sju av ti utleverte firehjulstrekkere i årets to første måneder. For Tesla var andelen hele 86,7 prosent. For Mercedes-Benz var andelen nesten like høy, og for Volvo nærmet den seg 80 prosent.
Ladehybrider stuper
De tre omtrent like store SUV-ene Volvo XC60, Ford Kuga og Toyota Rav4 konkurrerer om å være mest populære ladehybrid i et marked som så langt i stor grad består av fjorårets bestillinger, men som likevel har krympet betydelig og nå ikke utgjør mer enn rundt sju prosent av personbilvolumet.
Men det står ikke på antall modeller å velge blant. 57 ulike bensin ladehybridmodeller og to diesel ladehybridmodeller er så langt i år registrert i Norge. På samme tid i fjor var antallet 63 med bensin- og fire med dieselmotor.
Kollaps for bruktimport
Importen av brukte personbiler har så langt i år nærmest kollapset og var i februar ned til en firedel av fjorårets volum. 239 biler i februar utgjorde bare 3,2 prosent av antall nyregistrerte biler, mens tilsvarende akkumulerttall er 5,0 prosent.
Fortsatt er det elbilene som dominerer og nå figurerer også Tesla Model 3 og Model Y på bruktimportertlistene. Men noen vil fortsatt ha fossile biler som BMW-ene 3-, og 5-serie. Ti Ford Mustang med bensinmotor har så langt funnet veien til Norge og tallene fra OFV viser at fire Chevrolet Impala stiller med norske skilt.
Topp 20 - februar
1. | Tesla Model Y | 1 271 |
2. | Toyota bZ4X | 568 |
3. | Volkswagen ID.3 | 535 |
4. | Volkswagen ID.4/GTX | 485 |
5. | Volvo XC40 | 410 |
6. | Tesla Model 3 | 272 |
7. | Skoda Enyaq/RS | 270 |
7. | Peugeot e-2008 | 236 |
9. | Audi Q4 e-tron | 192 |
10. | Volvo C40 | 134 |
11. | Hyundai Kona | 127 |
12. | Toyota Yaris Cross | 115 |
13. | Hyundai Ioniq 5 | 112 |
13. | Toyota Corolla Cross | 107 |
15. | Polestar 2 | 104 |
15. | Volkswagen ID.Buzz | 104 |
17. | Nissan Leaf | 98 |
18. | Ford Kuga | 93 |
19. | BMW iX1 | 88 |
20. | Mercedes-Benz EQA | 85 |
Totalt | 7 439 |