-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
15 millioner boxere
Subaru forteller i dag at de markerer en milepæl med 15 millioner egenproduserte boxermotorer.
Det tok det japanske konsernet nesten femti år å nå et slikt tall. Den første serieproduserte boxeren satt i en liten Subaru 1000 som ble produsert i mai 1966. Om produksjonen hadde gått litt tregere, kunne de altså slått sammen to jubileer.
Det som kjennetegner en boxermotor er at sylinderrekke er plassert horisontalt med 180 grader mellom seg, noe som gir små vibrasjoner og meget lavt tyngdepunkt.
Sjelden kost
I dag er det primært Subaru og Porsche som anvender boxermotorer. Subaru bruker dem i så godt som alle sine modeller og har boxere for både diesel og bensin.
Hos Porsche finner vi bare boxere i sportsbilene, 911, Cayman og Boxster. SUV-ene og Panamera har V6- og V8-motorer med opprinnelse hos Audi.
Subaru passerte en annen milepæl forrige måned. Da produserte de sin «Symmetrical All-Wheel Drive» enhet nummer 14 millioner. Systemet ble først benyttet i Subaru Leone 4WD Estate i september 1972.
Mens de fleste produsenter i dag bruker Haldex-baserte systemer, tviholder Subaru på permanent firehjulsdrift. Og det er få som matcher Subaru når det gjelder fremkommelighet på vinterføre.