-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Taket nede for mindre penger
Prisklasse under 50.000 kroner:
Saab 9-3 (1998-2002)
Den første Saab 9-3 var en kraftig oppgradert versjon av siste generasjon 900. Bilen er kanskje ikke kjent for sine skarpe kjøreegenskaper – omtrent tvert i mot. Men komfort, plass og eierglede er det mye av. Under panseret er det en 2-liter med turbo som stort sett gjelder – med 150 eller 185 hestekrefter. I tillegg finnes Saab 9-3 Viggen, med sine 224 hester og 350 Nm, men ikke regn med å finne et fint Viggen-eksemplar i denne prisklassen.
Derimot kan faktisk minste motor være det greieste alternativet. 150-hesteren er fleksibel og passe sterk – dette vet jeg godt, siden jeg privat kjører en 5-dørs 9-3 med samme motor – og siden effekten og dreiemomentet er moderat, spiser ikke bilen så mye dekk som de kraftigere motorutgavene gjør.
Kvaliteten på 9-3 er generelt god, men følgende ting er standard Saab-gjengangere: Bensinpumpa, tennkassetten og veivakselføleren. Det er vanskelig å finne ut om noen av disse er på vei til å ryke, men om de først gjør det, er det både enkelt og økonomisk overkommelig å få skikk på.
Fakta Saab 9-3 cab (2001):
Motor:
1985 ccm, R4 turbobensin
Effekt:
150 hk/240 Nm
Fart:
0-100 8,5 sek., toppfart 215 km/t
–
Mazda MX-5 (1989-1997)
Det er umulig å komme utenom MX-5 når man snakker cabriolet. MX-5 er nå den mest solgte roadsteren i verden, og vi klarer knapt å vente på den helt nye som kommer i løpet av året.
Men inntil da kan vi kose oss med første generasjons MX-5, introdusert i 1989. Konseptmessig tok Mazda med seg det beste med britiske og italienske roadstere; kompakte dimensjoner, livlig motor og kjøreglede – og kombinerte det med japansk kvalitet.
Det er få biler som kan levere så mange «smiles per hour» som en Mazda MX-5, og et fint eksemplar av førsteutgaven kan man få tak i for rundt 50.000 kroner.
Fakta Mazda MX-5 (1992):
Motor
1598 ccm, R4 bensin
Effekt
115 hk/135 Nm
Fart
0-100 8,7 sek., toppfart 195 km/t
–
Fiat Barchetta (1995-2005)
Hva kan vel være bedre enn å cruise langs den italienske kysten, eller i syd-alpine fjellpass med en toppløs Fiat? Lite, kan jeg tenke meg. Fiat Barchetta kan være en rimelig inngangsbillett til drømmen. Disse finnes det ikke så alt for mange av i Norge, men de dukker opp på bruktmarkedet med jevne mellomrom.
I motsetning til Mazda MX-5 er Barchetta forhjulstrekker, men det hindrer ikke bilen i å være en morsom kjørekamerat på trange, svingete veier.
Mye av teknikken til Barchetta er lånt fra Punto, og bilen kjennetegnes ikke i særlig grad av klassiske italienske pålitelighetsproblemer.
Fakta Fiat Barchetta
Motor
1747 ccm, R4 bensin
Effekt
131 hk/164 Nm
Fart
0-100 8,9 sek., toppfart 200 km/t