-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Taket nede for mindre penger
Prisklasse 300.000 og oppover:
Jaguar XK (2006-2014)
Det er rart å tenke på, men Jaguar XK eksisterer ikke lengre som modell. I hvert fall inntil videre. For det er planer om å lansere en ny XK etter hvert, med mer GT-fokus enn den som akkurat gikk ut av produksjon. Sportsbil- og hooligan-aksjonene tar F-Type seg av.
Da (foreløpig) siste generasjon XK ble lansert, var det med et moderne og stilrent uttrykk – designer Ian Callum var langt skarpere i linjeføringen enn hva tilfellet var med den myke, runde forgjengeren.
Motorutvalget var kun V8-basert, med en 3,5-liter som minstemann. Øverst på hylla var en 5-liters-motor, med så mye som 550 hestekrefter i kompressormatet XKR-S-utgave. Men den elegante Jaguar-eier vil kanskje sette pris på litt nøkternhet, og den «vanlige» XK 5.0 V8 med sine 385 hestekrefter.
Med fare for å få både italofile og yankeer på nakken: Motorlyden på den motoren er kanskje den vakreste blant noen bil jeg vet om. Får ikke det dype, raspete brølet fra denne motoren hårene til å stå på både armer og bein, da er det ingen kur: Da kan du ikke være mye til bensinhode.
Fakta Jaguar XK 5.0 V8
Motor
5000ccm, V8 bensin
Effekt
385 hk/515 Nm
Fart
0-100 5,6 sek., toppfart 250 km/t
–
Porsche 911 (1997-2004)
996-generasjonen til Porsche 911 er kanskje den mest omdiskuterte av dem alle. En splitter ny plattform banet vei for vannkjølt motor – og fronten skapte mye støy, og har etter hvert blitt kalt «speilegget» på grunn av de spesielle frontlyktene.
Men kontroversen har også sine fordeler, blant annet at dette kanskje er den 911-generasjonen med best forhold mellom pris og kvalitet.
Som med dagens 911 kunne 996 leveres i en rekke forskjellige varianter, men jeg liker å slå et slag for en så «basic» 911 som mulig. Gjør det enkelt – kjøreopplevelsen er uansett herlig.
Porsche 911 (996)
Motor
3387 ccm, B6 bensin
Effekt
300 hk/350 Nm
Fart
0-100 5,4 sek., toppfart 280 km/t
–
Tesla Roadster (2008-2012)
Det går an å ha toppløs moro med elbil også. Teslas inntog på det norske markedet begynte med Roadsteren. En elektrisk bil bygget på en modifisert Lotus Elise-plattform. For å spare vekt har Tesla Roadster karosseriplater i karbonfiber.
I løpet av produksjonsårene fikk Roadster flere oppdateringer, og i 2010 kom modellen som heter 2.5. Det er naturligvis ikke på grunn av motorstørrelsen, men heller fordi den var en mindre oppgradering av versjon 2 – navngiving på ordentlig IT-vis, med andre ord.
Tesla Roadster er ikke et veldig uvanlig syn i Norge, spesielt ikke i hovedstaden, til tross for et relativt begrenset produksjonstall på rundt 2.600 biler.
Fakta Tesla Roadster
Motor
Elmotor
Effekt
288 hk/375 Nm
Fart
0-100 4,0 sek., toppfart 205 km/t