-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Bilteknisk konsulent
Gjensidige forsikring ASA
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Avdelingsleder
Fremtind Forsikring AS:
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Bilkontrollør
NAF Senter Oslo
-
Produksjonsledere
Møller Bil Bryn
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
-
Teknisk Support - Kursinstruktør
Robert Bosch AS
Litt ny Yaris
2009 er året da Toyota skal presentere en rekke viktige nyheter. De starter i det små - med en oppdatert Yaris.
Allerede i januar kommer nye Yaris til Norge, og selv eksperter på modellen må nok se minst to ganger for å oppdage de eksteriøre endringene. Dette begrenser seg nemlig til ny design av støtfangere og lykter foran og bak. Ikke bare for utseendets skyld, men også for å påvirke aerodynamikken i riktig retning.
De nye utstyrsnivåene hos Yaris heter Lux og S - hvorav førstnevnte er mest påkostet. Men alle modeller i Yaris-serien har nå i det minste følgende utstyr som standard: klimaanlegg, VSC stabilitetskontroll, elektriske vindusheiser foran, høydejustering av førersetet og sentrallås med fjernkontroll.
Det er de skjulte oppgraderingene som er viktigst på modellen som nå lanseres. Den tidligere 1,3-liters bensinmotoren med 87 hk, erstattes med en 1,33-liters 100-hester med start/stopp. Både denne og 1,4 D-4D har fått 6-trinns MT og MMT gearkasser. Og endelig får 1,4 D-4D partikkelfilter som standard.
Mer effektive
Et viktig moment er selvsagt at de nye motorene er mer miljøvennlige enn sine forgjengere, noe du kan lese ut av denne tabellen:
* Reduksjon i forhold til dagens modell
Dette er modellutvalg og priser for nye Yaris-modeller:
Motor | Karrosseri | Gearkasse | Utstyrsgrad | Veil utsalgspris |
1.0 1.0 1.0 1.0 1.33 1.33 1.33 1.33 1.33 1.33 1.33 1.33 1.33 1.8 | 3 dørs 3 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs | 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT 6 MT 6 MT 6 MT 6 MT 6 MT 6 MMT 6 MMT 6 MMT 6 MMT 6 MT | Yaris 998 Yaris 998 Yaris Sol Sol+ Lux S Sol Sol+ Lux S TS | 173 300 175 200 177 300 179 200 193 800 196 500 212 100 219 200 204 500 201 500 217 100 224 200 209 500 237 800 |
Motor | Gearkasse | CO2-utslipp | CO2-reduksjon* |
1,0L 69 hk | 5MT | 118 g/km | -9 g |
1,33L 100 hk med Stop&Start | 6MT | 120 g/km | -21 g |
1,33L 100 hk | 6MMT | 119 g/km | -17 g |
1,4 D-4D 90 hk med DPF | 6MT | 110 g/km | -9 g |
1,4 D-4D 90 hk med DPF | 6MMT | 111 g/km | -8 g |
1,8L 132 hk | 6MT | 164 g/km | -6 g |