-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Litt ny Yaris
2009 er året da Toyota skal presentere en rekke viktige nyheter. De starter i det små - med en oppdatert Yaris.
Allerede i januar kommer nye Yaris til Norge, og selv eksperter på modellen må nok se minst to ganger for å oppdage de eksteriøre endringene. Dette begrenser seg nemlig til ny design av støtfangere og lykter foran og bak. Ikke bare for utseendets skyld, men også for å påvirke aerodynamikken i riktig retning.
De nye utstyrsnivåene hos Yaris heter Lux og S - hvorav førstnevnte er mest påkostet. Men alle modeller i Yaris-serien har nå i det minste følgende utstyr som standard: klimaanlegg, VSC stabilitetskontroll, elektriske vindusheiser foran, høydejustering av førersetet og sentrallås med fjernkontroll.
Det er de skjulte oppgraderingene som er viktigst på modellen som nå lanseres. Den tidligere 1,3-liters bensinmotoren med 87 hk, erstattes med en 1,33-liters 100-hester med start/stopp. Både denne og 1,4 D-4D har fått 6-trinns MT og MMT gearkasser. Og endelig får 1,4 D-4D partikkelfilter som standard.
Mer effektive
Et viktig moment er selvsagt at de nye motorene er mer miljøvennlige enn sine forgjengere, noe du kan lese ut av denne tabellen:
* Reduksjon i forhold til dagens modell
Dette er modellutvalg og priser for nye Yaris-modeller:
Motor | Karrosseri | Gearkasse | Utstyrsgrad | Veil utsalgspris |
1.0 1.0 1.0 1.0 1.33 1.33 1.33 1.33 1.33 1.33 1.33 1.33 1.33 1.8 | 3 dørs 3 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs 5 dørs | 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT 6 MT 6 MT 6 MT 6 MT 6 MT 6 MMT 6 MMT 6 MMT 6 MMT 6 MT | Yaris 998 Yaris 998 Yaris Sol Sol+ Lux S Sol Sol+ Lux S TS | 173 300 175 200 177 300 179 200 193 800 196 500 212 100 219 200 204 500 201 500 217 100 224 200 209 500 237 800 |
Motor | Gearkasse | CO2-utslipp | CO2-reduksjon* |
1,0L 69 hk | 5MT | 118 g/km | -9 g |
1,33L 100 hk med Stop&Start | 6MT | 120 g/km | -21 g |
1,33L 100 hk | 6MMT | 119 g/km | -17 g |
1,4 D-4D 90 hk med DPF | 6MT | 110 g/km | -9 g |
1,4 D-4D 90 hk med DPF | 6MMT | 111 g/km | -8 g |
1,8L 132 hk | 6MT | 164 g/km | -6 g |