-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Nok en rekord
Applaus for Toyota
Det kan sikkert diskuteres om Toyotas holdning til batterielektrisk har vært basert på god krystallkule eller geniale vurderinger. Vi vet heller ikke om det er en seirende oppskrift på sikt – vi vet bare at det går mot nye rekord igjen.
Hvor ofte har ikke Toyota blitt idioterklært i år?
Ikke bare i Norge, der alle som ikke har elektrisk er idioter, men også i resten av verden der batterielektrisk-hypen åpenbart ikke stemmer med markedets interesser.
Med en måned igjen av dette året hadde Toyota nådd en ny års-topp.
Da november stengte døra, hadde Toyota klokket ut 9,23 millioner biler fra samlebåndene sine. Den gamle årsrekorden var på 9,05 millioner biler og ble satt i 2019.
Legg til Hino og skandale-infiserte Daihatsu, og totalen er oppe i 10,2 millioner.
Dette vil bli fjerde år på rad at Toyota ender på global produksjons-topp.
(Volkswagen fortalte forresten at etter årets første 11 måneder endte de på 8,3 millioner globale salg – opp 12 prosent. Toyota hadde økt med 11.)
Det er også litt interessant at mot slutten av året greide Toyota å svare på en to prosent nedgang i vanskelige Kina ved å øke november-salget med 17 prosent. På tross av at de nesten ikke har batterielektriske i årets modell-portefølje.
95.220 rene elbiler endte det med, ut november, pluss 3,2 millioner plug-in, og ikke, hybrider.
Også børsen belønnet Toyota da de slapp november-tallene. Kursen hadde falt merkbart ukene før etter at Daihatsu var tatt på fersken med å forfalske sikkerhets-tester. Rekord-salg hjalp litt på det, kursen steg med to prosent igjen.
Selv syns jeg Toyota gjør en så fabelaktig jobb at de virkelig hadde fortjent å vinne 24-timersløpet på Le Mans også – ikke bare serien. Selv om det er fantastisk i seg selv.
