Toyota C-HR+ åpner for bestilling i løpet av oktober i Norge, samtidig som prisene slippes, sier Espen Olsen, informasjonssjef hos Toyota-importøren. De første bilene ventes til Norge mars/april 2026. Da er det fare for mer moms hvis regjeringens forslag til statsbudsjett blir vedtatt.

C-HR+ er kupé i formen - SUV i hverdagen

Toyotas neste storselger?

Familiekompakte C-HR+ relanseres utpå våren. Med inntil 609 km rekkevidde kan den bli Toyotas neste bestselger.

Publisert Sist oppdatert

Da Toyota oppgraderte C-HR for et par år siden, strøk verdens største bilprodusent kompaktbilen av det norske modellprogrammet. Årsak? Den var verken ladehybrid eller elektrisk.

Men trolig vil C-HR, nå med + i navnet, være tilbake lenge før vårsola smelter bort de siste snøflekkene. Ikke som fossil i noen form, men som elektrisk og familiekompaktstor, hvilket betyr utvendig lengde på 4,52 meter og i praksis like stor som populære Skoda Elroq, en av de viktigste konkurrentene. Med Toyota og Skodas sterke posisjon i Norge, kan begge havne langt opp på neste års bestselgerliste.

Mellom Urban Cruiser og bZ4X

Plassert i størrelse og pris mellom Urban Cruiser og bZ4X kan nettopp C-HR være akkurat hva Toyota trenger i møte med økt elbilmoms og generelle avgiftsøkninger hengende som et ubehagelig spøkelse over nybilkjøperne.

Prisen på C-HR+ er ikke klar ennå, men med tanke på at Elroq koster ex frakt og levering fra snaut 300.000 kroner til 470.000 kroner avhengig av batteristørrelse, motorytelse og 2WD/4WD før endrede avgifter spikres og tar til å gjelde i 2026, sier det seg selv at Toyota C-HR+ kommer til å befinne seg i dette prisbildet.

Kappet av storebror

Akkurat som Skoda Elroq er en avkappet Enyaq, tok Toyota i utviklingen av C-HR+ utgangspunkt i oppgraderte bZ4X og kappet like godt av 18 cm på lengden og skrumpet akselavstanden med 10 cm hvilket betyr litt dårligere plass i baksetet og redusert bagasjerom fra 452 til 416 liter under bagasjeromsdekselet. Bilen har ingen frunk, men til gjengjeld 220 volt/1500 watt strømuttak i bagasjerommets høyre side. Bakkeklaringen oppgis til 18,5 cm.

Ingen andre bil-produsenter garanterer framdriftsbatteriet i ti år og hele én million kilometer.»

Bak rattet vil det meste være identisk med bZ4x, også den sju tommer store instrumentskjermen trukket så langt fram mot frontglasset og løftet over rattet slik at den overflødiggjør headupdisplay, akkurat som på flere av Peugeots modeller.

Intet skjermhelvete

Takk og pris for alle de fysiske funksjonsknappene på rattet og midtkonsollen, den store hylla under midtkonsollen, oppbevaringsrommet med lokk som åpnes mot begge setene samt to ladeplater, dog uten kjøling. Med hendler i bakkant av rattet styres motorbremsfunksjonen i fire trinn og temperaturreguleringen skjer med hjul på multimedieskjermen. Selv nullstilling av tripptelleren gjøres med en fysisk knapp! C-HR+ har selvfølgelig rattvarme og kan leveres med varme i frontruta.

Så siden det meste i C-HR+ oppleves snusfornuftig, får det være greit med bakdørenes vertikale dørhåndtak. Fikst som designelementer, men ikke like praktisk i bruk når man med hendene fulle av handleposer skal lempe disse inn i baksetet.

Materialvalget inne i bilen oser ikke av premium følelse, men samtidig viser all historikk at Toyotas konservative materialvalg ser bra ut etter mange års bruk. Foran har man det veldig bra i C-HR+, men litt for lav sittehøyde over gulvet i baksetet for å få tilstrekkelig takhøyde, og begrenset mulighet til å stikke føttene under forsetene om disse står i nedre posisjon, reduserer lårstøtten.

10 år/1 million km

Holdbarhet gjenspeiles også i batterigarantien. Ingen andre bilprodusenter garanterer framdriftsbatteriet i ti år og hele én million kilometer (!), riktignok forutsatt at bilens serviceprogram følges.

Akkurat som de tohjulsdrevne variantene av bZ4X trekker C-HR+ på forhjulene, men Espen Olsen, Toyotas norske informasjonssjef, tror ni av ti kunder kommer til å velge den firehjulsdrevne varianten. 4WD som betyr motor både foran og bak, øker ikke bare framkommelighet på vanskelig føre, men får C-HR+ til å nærme seg sportsbilakselerasjon.

Espen Olsen, informasjonssjef hos Toyota-importøren tror firehjulstrekkvarianten blir mest populær.

609 km rekkevidde

C-HR+, produseres i Japan og lanseres med to netto batteristørrelser, 54 kWt (57 kWt brutto) og 72 kWt (77 kWt brutto). Det minste batteriet, som gir 456 km rekkevidde og kun tilbys i kombinasjon med forhjulsdrift, droppes i Norge til fordel for stort batteri og 546 km rekkevidde i den firehjulsdrevne varianten, og hele 609 WLTP-kilometer om drift på bakakselen droppes. Hvem som leverer cellene til batteripakkene vil ikke Toyota oppgi. 

Mange husker all kritikken bZ4X ble utsatt for etter lanseringen på grunn av kort rekkevidde. Her har Toyota jobbet intenst med strømforbruket for å bedre rekkevidden, og 609 km er uten tvil blant klassens beste.

Til Norge i 2. kvartal

Forbruket under kjøring med AWD preproduksjonsbiler på franske motor- og landeveier i norsk sommertemperatur endte på 16,2 kWt/100 km, mens Toyota oppgir en drøy kW mer. Bra det. Så vil tester når de første bilene kommer til Norge mot slutten av året (kundebiler første i 2 kvartal) avsløre den faktiske rekkevidden.

Også ladefarten har Toyota jobbet godt med. Ikke det at 28 minutter fra 10 – 80 prosent ved utetemperatur på 20 grader imponerer (maks 150 kW), men er godt på plussiden fordi det ikke betinger forhåndsoppvarming av batteriet. Ved minus 10 grader oppgis ladetiden til 28 minutter under forutsetning av batteriforvarming.

Stipulert kundelevering antydes fra mars neste år.

OPPSUMMERT

Som bruksbil favner Toyota C-HR+ så vidt at den kan bli en av neste års bestselgere.

Toyota C-HR

Pris fraIkke klar
MotortypeEl/224/343 hk
DrivlinjeFWD/AWD
0-100 km/t7,3/5,2 sek
Toppfart160/180 km
Batteri (brutto)77 kWt
Lading DC/AC150/11-22 kW
Ladefart 10-80% (oppgitt/test)28 min
Strømforbruk (oppgitt/test)17,3/16,2 kWt
Rekkevidde (WLTP/18 tommer)609/546 km
Dimensjoner (L/B/H)452/187/160 cm
Akselavstand275 cm
Bilvekt1 985/2 080 kg
NyttelastIkke klar
Bakkeklaring18,5 cm
Tilhengervekt750/1 500 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak416 liter
Garanti/km5 år/200 000 km
Batterigaranti/km10 år/1 000 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent

Norge velger kun varianter med det største batteriet.
Dette kan bli Toyotas bestselger neste år.
Kupé i formen, SUV i hverdagen.
Toyota sier design er svært viktig i denne klassen.
Flott, men ikke nødvendigvis så praktisk dørhåndtak bak.
Legg merke til instrumentskjermens plassering.
De viktigste funksjonene styres fra rattet.
To ladeplater og knappstyrt kjøreprogramvelger.
1500 watt strømuttak i bagasjerommet.
Foreløpig bare førseriebiler. Kundebilene kommer først utpå våren.

 

Powered by Labrador CMS