Vector M12

Vector Avtech WX8

Vector Avtech WX8

Vector Avtech WX8

Vector W8

Vector W2

Vector er tilbake

Målet til den kontroversielle Gerry Weigert er det samme som det alltid har vært – bygge verdens raskeste bil.

Publisert Sist oppdatert

Historien om den amerikanske supersportsbilutfordreren Vector er plutselig aktuell igjen.
Under bilutstillingen i Los Angles var Gerald Wiegert tilbake med Vector Avtech WX8. Med en motor på sju liter som yter et sted mellom 600 og 1200 hestekrefter avhengig av man velger kompressor eller ikke… I standardutførelse skal bilen gjøre unna 0-100 på 3,3 sekunder og med en toppfart på 435 kilometer i timen…

Karosseriet er laget av karbonfiber og bakspoileren er laget spesielt for å bidra til stabilitet i svært høye hastigheter. Inne i bilen er det plass til tre personer, mens førermiljøet er sterkt inspirert av en jagerflycockpit med headup display.

Til tross for at det legges vekt på racingytelser er bilen utstyrt med et superstereoanlegg med 10 høytalere og lettvektsforsterkere. Filosofien til Wiegert er å produsere flyteknologi til bruk på veien.


Historien om Vector

Når man kikker på disse bilene fra Los Angles er det greit med et lite bakteppe rundt historien til Vector.

Da Gerald Wiegert var ferdig med utdannelsen startet han et designfirma som han kalte Vehicle Design Force og gikk i samarbeid med en annen kar, Lee Brown.

Målet var allerede da å lage verdens raskeste bil. Bilen ble kalt Vector – men ble aldri noe mer enn et tomt skall som ble vist frem på bilutstilingen i Los Angles i 1972.

I 1978 designet Wiegert en ny bil som ble døpt W2. I likhet med den første bilen var den bare et tomt skall da den ble presentert på bilutstillingen i 1979. Men han fikk bilen i kjørbar stand, og i løpet av de neste årene tilbakela den over 160.000 kilometer. Det må være bortimot rekord for en konseptbil.

Bilen ble testet av blader som Top Gear og Motor Trend, Autoweek publiserte en artikkel der de sammenlignet gründer Wiegert med Peter Pan og kalte hovedkvarteret for Neverland.

Wiegert syntes ikke sammenligningen med mannen i tights var flatterende og saksøkte Autoweek som i første omgang ble frikjent, men da Wiegert anket fant Autoweek det beste å inngå et forlik.

Alternativ finansiering

I 1989 startet Wiegets firma, som nå hadde byttet navn til Vector Aeromotive Corporation, produksjon av W8, en videreutvikling av W2.
Penger skaffet Wiegert delvis ved aksjesalg og gjennom søksmål mot dekkprodusenten Goodyear fordi de hadde lansert et dekk som de kalte Vector, og sigarettmerket Vantage for å ha gjort noe i samme stilen.

En av de mest kjente W8er var en sort bil som ble solgt til tennisproffen Andre Agassi. Ettersom bilene var håndbygget tok det tid å få dem ferdig. Men tennisspilleren var utålmodig og insisterte på at den skulle leveres uansett.

Bilen ble levert som avtalt, men Vector ga klar beskjed om at den bare måtte være til utstilling, de advarte ham mot å kjøre den før de siste justeringer var gjort.

Agassi stormet imidlertid til nettet på vanlig måte og kjørte bilen ganske hardt inne på sin egen eiendom. Det førte til tilbakeslag i motoren noe som gjorde at eksosanlegg og en god del andre deler ble fullstendig ødelagt.

Totalt 17 Vector W8 ble bygget og solgt til publikum.

Brokete historie

I 1993 lanserte Wiegert den neste versjonen av Vector på bilutstillingen i Geneve. Både en WX-3 coupe og en roadster ble vist på utstillingen, og skulle kunne utstyres med motorer med ytelser på 600, 800 eller 1200 hestekrefter.

På dette tidspunktet var det et indonesisk selskap med navnet MegaTech som hadde tatt over kontrollen av Vector. De ville gjerne beholde Wiegert som sjefsdesigner, men han takket nei – og han ble senere oppsagt av de nye eierne.

Det nye Vector Aeromotive Corporation flyttet til Florida der de delte kontorer med et annet selskap som på den tiden var eid av MegaTech, nemlig Lamborghini. De startet utvikling av en ny bil som bar navnet M12. Den var i all hovedsak basert på WX3, men utstyrt med mot V12-motoren fra Lamborghini Diablo.
Les mer om Lamborghini i Bilmerkenes historie.

Bilen ble lansert i Detroit i 1996 men produksjonen ble kortvarig – da det viste seg at ikke alt for mange var villig til å legge 189.000 dollar på bordet for bilen.
Produksjonen ble tatt opp igjen etter at MegaTech solgte Lamborghini til Audi – men ettersom selskapet hadde problemer med å gjøre opp for seg ville ikke Lamborghini levere flere motorer…

Rekken av kjøpere ble ikke lenger av at M12 fikk ganske dårlig presseomtale, blant annet av Jeremy Clarkson som på Top Gear kalte M12 for den dårligste bilen som noen gang var laget.

Deretter forsøkte man seg med en versjon av bilen som de kalte SRV8, den hadde motor fra Corvette, men det ble bare med den ene prototypen som ble bygget.

Wiegert tilbake

Etter at restene av Vector Aeromotive ble solgt tilbake til American Aeromotive har igjen Wiegert tatt kontroll over Vector, og med Avtech WX8 vil han tilbake igjen i dette markedet.

Wiegert er kjent for å være en mann av store ord – og en rekke ganger i løpet av historien rundt Vector har han nok tatt munnen i fulleste laget når det gjelder å love ytelser langt ut over det som bilen har vist seg å kunne leve opp til.


Nå er han altså tilbake og planen er å produsere et begrenset antall Avtech WX8 i 2008, men prisen er enda ikke klar.

Powered by Labrador CMS