-
Oksenøya Marina AS:
Daglig leder
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Leder Klargjøring
-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
Blue Car blir virkelig
I fjor viste Bolloré-gruppen en spennende elektrisk bil som de fortalte var utviklet fordi de ønsket å demonstrere sine nye batterier. På Geneve-utstillingen i år fikk vi vite at kanskje også bilen blir bygget.
Et års testing har i hvert fall vist at batteripakken som Bluecar er utstyrt med, virkelig har noe for seg. Her snakkes det om Litium Metall og Polymer batterier, fremstilt av et selskap i Bolloré-gruppen som heter BatScap som nå bygger en helt ny fabrikk med kapasitet på 10.000 slike batterier pr år.
Men omfattende tester med hele bilen viser at også den har muligheter til å innføre nye standarder for el-biler. 250 kilometer mellom hver oppladning (som tar seks timer, men et par minutter er nok for å fylle opp det som skal til for de siste 20 km), toppfart på 120 km/t og 0-60 på 6,3 sekunder er ikke ille. En totalvekt på litt over 1000 kg (hvorav batteriene ikke tegner seg for mer enn 240) er akseptabelt for en liten 3+2 seter som møter dagens kollisjonskrav.
Praktisk
Bilen likner svært på de Citadine-prototypene Renault viste for noen år siden, den er med andre ord ganske attraktiv. Praktisk også. Med tre passasjerer foran er det plass til 810 liter gods bak. Nøyer man seg med to foran, kan man laste inn 235 cm lange objekter. 305 x 171 x 161 er utvendige mål.
Det er når vi ser nærmere på selve bilen at vi oppdager hvor italiensk dette franske kjøretøyet er. Konstruksjonen er det riktignok Espace Development som står for. Det selskapet ledes av Philippe Guedon som i sin tid var sjef for Matras bildivisjon og blant annet fikk frem den revolusjonerende Renault Espace.
Men denne prototypen, og seks nye som skal bygges nå, for ytterligere testing, bygges hos 3D – en prototypemaker som nå eies av Pininfarina. El-motorer og kraftoverføringer kommer fra Matra, som nå eies av Pininfarina. Og det meste av utprøvingene skjer på en kjempestor moderne testbane som ligger rett nord for Paris, også den eid av Pininfarina.
Vincent Bolloré sier at en av grunnene til at han akter å starte produksjonen er at han er så skuffet over bilindustrien som fremdeles ikke bygger annet enn elektrifiserte utgaver av sine vanlige biler. Han tenker selvfølgelig først og fremst på Peugeot/Citroën, som fremdeles er verdens største produsenter av slike biler, og som er svært interessert i hans nye batterier.
Men på tross av politisk interesse, og på tross av at produsentene tilsynelatende forsøker å oppfordre til el-bil bruk (de har blant annet tatt initiativ til å stifte Citelec, en organisasjon for europeiske byer som ønsker å gå elektrisk) ble det ikke registrert flere enn 113 slike biler i Frankrike i 2003. Etter det har tallet sunket!