-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Kjappe dinosaurer
Store, tunge og tørste SUV-biler er nå både så sosialt uspiselige og så politisk ukorrekte at de kanskje vil dø ut, på samme måte som dinosaurene i sin tid. Derfor nyter vi den gedigne luksusen mens vi kan...
Først publisert i Bil 5 - 2008.
Gedigne, luksuriøse og komfortable statusbiler med høy fremkommelighet – og så til de grader politisk ukorrekte. Det er kortversjonen av månedens duell mellom BMW X5 3.0 sd og Range Rover Sport 3.6 V8 HSE – to biler som til sammen koster over 2,8 millioner kroner.
Politisk sender disse to bilene ut to vidt forskjellige signaler. Tunge og muskelsterke verstinger står ikke øverst på ønskelisten i Miljøverndepartementet, mens de derimot er høyst gangbar mynt, bokstavelig talt, i Finansdepartementet.
For eksempel sørger vår Range Rover Sport alene for å bringe 720.496 kroner til statskassen, av dette utgjør CO2-avgiften 194.046 kroner og vektavgiften 274.293 kroner. Det blir fort penger av det.
LES VIDERE:
- BMW X5
- Range Rover Sport
- Konklusjon
- Tekniske data