-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Når drar Golf fra, med alle fire
Golf selger stadig bedre, selv om det nok er en del incentiver ute og går på de store markedene på Kontinentet. Og bedre kommer det nok til å gå nå som også 4Motion er en del av katalog-utvalget.
4Motions hjerte er som kjent en mange-lamellers clutch i et oljebad. Oljetrykket avgjør hvordan kraften skal fordeles og her snakker vi om umerkelig, trinnløs overgang fra 100 prosent foran til 100 prosent bak. Det vil si, vi snakker vel 99 prosent i begge ender slik at ordet firehjulsdrift fremdeles har en viss verdi.
Fabrikken kaller dette for 2. generasjon permanent firehjulstrekk, men det er vanskelig å oppdage andre nyheter i forhold til originalen (som kom i 1998) enn at de skjærer tannhjulene litt bedre nå (eller er det bedre toleranser på clutchlamellene?). Fremskrittet skal nemlig ligge på serviceintervaller, vedlikehold og støynivå.
En av de store fordelene (hvis det er slik privatlivet ditt ser ut) med firehjulstrekk er at trekk-kapasiteten øker dramatisk. Den er på 1500 kg for en vanlig Golf opp en bakke på 8 grader, nå øker den til 1800 kg. Tenk på hvordan caravankomforten kan økes enormt ved hjelp av disse tre hundre ekstra kiloene.
Foreløpig er det TDI motorene på 105 og 140 hester som kan kombineres med systemet, om ikke lenge vil også 2-liters bensinmotoren være på plass. 6-trinns gearkasse er også med i utstyrspakken. Pristillegget blir 1.500 i forhold til tilsvarende utstyrt forhjulsdreven.
For at du skal være sikker på at naboen skal vite at det er dette du har kjøpt, er bilen utstyrt med 4Motion-merket bak, sammen med twin tail. Problemet er selvfølgelig at når du drar dine 1800 kg oppover vil hele vogna skygge for attesten.